سنبله 02, 1395 17:24 Asia/Kabul
  • نارندرا مودی صدر اعظم هند و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
    نارندرا مودی صدر اعظم هند و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

صدر اعظم هند و رئیس جمهوری افغانستان ، راه های گسترش همکاری های دهلی نو و کابل در حوزه های تجارت و بازرگانی را مورد بررسی قرار دادند.

نارندرا مودی صدر اعظم هند و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در گفت وگویی تلفنی ، راه های گسترش همکاری های دهلی نو و کابل در حوزه های تجارت و بازرگانی را مورد بررسی قرار دادند.

مودی در این گفتگو بر همکاری هند با دولت کابل برای توسعه اقتصادی افغانستان ، تاکید کرد. مودی درباره موافقتنامه سه‌جانبه ترانزیتی-تجاری چابهار بین ایران ، هند و افغانستان گفت این موافقتنامه در رشد اقتصادی افغانستان تاثیرگذار خواهد بود . شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند اعلام کرد که کمک نظامی هند به افغانستان برای مبارزه با تروریسم است و کشورهای منطقه نباید از این کمک نگران شوند . دهلی نو سال گذشته ۳ فروند بالگرد نظامی میل- ۲۵ در اختیار اردوی افغانستان قرار داد.

روابط هند و افغانستان از حدود پنج سال پیش با امضای توافقنامه همکاری راهبردی دو کشور وارد مرحله جدیدی شد . دولت هند در سالهای اخیر میزبان نشستهای بین المللی برای بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری در افغانستان بود. چندی پیش هم کنفرانس قلب آسیا به میزبانی دولت هند در شهر دهلی نو با هدف بررسی راههای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان برگزار شد.

دولت هند در چارجوب توافقنامه همکاری راهبردی با دولت افغانستان،توسعه روابط و مناسبات دو جانبه را در همه بخش ها در دستور کار قرار داده است. حدود سه ماه پیش،با حضور صدر اعظم هند و رئیس جمهوری افغانستان سد سلما درشهر هرات به بهره برداری رسید. مودی در مراسم افتتاح سد سلما گفت، این گام بزرگ و لحظه تاریخی دیگری در مسیر پیشرفت افغانستان است.

همکاری های دو کشور در بخش های گوناگون اقتصادی،تجاری،عمرانی،بهداشتی،آموزشی،دفاعی و امنیتی موجب شده تا این مسئله از نظر دولت پاکستان که رقیب منطقه ای دهلی نو محسوب می شود،نگران کننده ارزیابی شود. دولت هند،توسعه همکاری ها با افغانستان را تهدیدی برای کشور ثالث نمی داند و می گوید درصدد کمک به بهبود شرایط اقتصادی و امنیتی مردم افغانستان و منطقه است .

از نظرپاکستان،توسعه نفوذ هند در افغانستان ،خطری برای منافع ملی اسلام آباد است و به همین دلیل با آن مخالفت می کند. با وجود مخالفت های پاکستان ، هند و افغانستان با در نظر گرفتن منافع دو جانبه ، درصدد گسترش مناسبات با یکدیگر هستند.

کارشناسان می گویند،افزایش همکاری های دهلی نو کابل،موجب توسعه نفوذ شرکت های هندی در روند بازسازی و دربازارهای مصرف افغانستان خواهد شد که موجب پیشی گرفتن هند از پاکستان در رقابت های منطقه ای می شود. البته افغانستان هم از گسترش همکاری ها با هند ، درصدد تامین نیازهای خود در بخش های مختلف از جمله اقتصادی و امنیتی است.

 

 

 

کلیدواژه