سنبله 17, 1396 11:06 Asia/Kabul
  • مسلمانان روهینگیایی
    مسلمانان روهینگیایی

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر در واکنش به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی در میانمار اظهار کرد: باید پیش از این که خیلی دیر شود، جامعه جهانی وارد عمل شود.

«محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در توئیتی تاکید کرد: هیچ توجیهی برای آنکه جامعه بین‌المللی اجازه دهد نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی در برابر دیدگان ادامه یابد، وجود ندارد.

موج جدید جنایت‌های ارتش و بودائیان تندرو در میانمار ضد مسلمانان صدای اعتراض مدعیان حقوق بشر را هم به صدا درآورده، اما در عمل هیچ اقدامی رخ نداده است. کسانی که دیروز به «آنگ سان سوچی» وزیر خارجه کنونی میانمار، جایزه صلح نوبل را اهداء کردند، امروز سکوت معنادار وی را نظاره‌گر هستند. سوچی در اقدامی تامل‌برانگیز چند روز پیش عملا با نفی کشتار مسلمانان، از تحرکات ارتش میانمار در استان راخین دفاع کرد!  

اقلیت مسلمانان روهینگیایی، مظلوم‌ترین اقلیت در جهان واقع شدند. زمانی که فقط به اندک گزارش‌های تصویری منتشر شده از استان راخین رجوع شود، تنها موضوعی که در ذهن هر انسان آزادی‌خواه شکل می‌گیرد، «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی» است. سوزاندن، سربریدن و تجاوز به زنان مسلمان در استان راخین، با هیچ دین و آئینی قابل دفاع نیست و در این میان، عملکرد انفعالی جامعه جهانی، همسایگان کشور میانمار، سازمان ملل و از همه مهمتر سازمان همکاری اسلامی، نشان از مرگ انسانیت دارد.

ظرفیت عظیمی برای پایان دادن به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی وجود دارد، اما نگاه سیاسی حاکم بر نهادهای مسوول صلح و امنیت جهانی و حقوق بشر، عملا آنان را بی‌خاصیت کرده است. در چنین شرایطی؛ ارتش میانمار فضا را برای کشتار مسلمانان مهیا می‌بیند و همزمان «آنگ سان سوچی» هم در قبال کشتار مسلمانان در میانمار سکوت اختیار کرده است. چنین موضع‌گیری انتظارها از سازمان‌های مدافع حقوق بشر را بیشتر می‌کند تا در آینده مصداق‌هایی که بر اساس آن جایزه صلح نوبل به فردی اهداء می‌شود بیش از پیش مورد کنکاش قرار گیرد.  کشتار مسلمانان روهینگیایی در برابر دیدگان فردی که مدعی دفاع از حقوق بشر است، باردیگر استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر را ثابت می‌کند.

تداوم وضعیت کنونی حاکم بر مسلمانان در میانمار هیچ توجیهی ندارد و سازمان ملل و از همه مهمتر سازمان همکاری اسلامی به عنوان ظرفیتی در بین کشورهای اسلامی باید به سرعت وارد عمل شوند و مانع از بین بردن اقلیتی شوند که ریشه تاریخی در میانمار دارند. در همین زمینه، «محسن پاک‌آیین» سفیر پیشین ایران در تایلند پنجشنبه‌شب در گفت وگو با شبکه دوم تلویزیون ایران در تشریح سابقه حضور مسلمانان در منطقه آراکان میانمار گفت: «مسلمانان از ساکنان اصلی این منطقه هستند و حتی تا سال 1936 زبان مردم آراکان فارسی بود. در سال 1982 دولت میانمار قانونی را وضع کرد که از 144 قوم ساکن در میانمار به 135 قوم تابعیت داد و در این میان، به مسلمانان تابعیت میانماری نداد و آنان را به کوچ اجباری مجبور کرد.»

کلیدواژه