سنبله 25, 1396 09:48 Asia/Kabul
  • افزایش بی سابقه حملات هوایی آمریکا در افغانستان

حملات هوایی آمریکا در ماه گذشته میلادی به 503 حمله افزایش یافت که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

رسانه ها به نقل از "فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا" اعلام کردند، هواپیماهای F-16 و پهپادهای ""MQ-9 Reaper در هشت ماه اول سال 2017 میلادی بیش از 2000 بمب در افغانستان پرتاب کردند که دو برابر مجموع بمباران های سال 2016 بوده است.

در آخرین مورد کشتار غیر نظامیان دو هفته پیش درحمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به یک روستا دراستان هرات در غرب افغانستان بود که بر اثر آن 35 غیرنظامی کشته شدند.

بخشی از راهبرد جدید آمریکا در افغانستان افزایش حملات هوایی در این کشور است در حالی که در دو سال اخیر حملات هوایی نظامیان آمریکایی جان صدها تن از غیر نظامیان افغان را گرفته است.

افزایش بی سابقه حملات هوایی آمریکا در افغانستان در حالی است که طبق پیمان امنیتی دو کشور که در روزهای نخست آغاز فعالیت محمد اشرف غنی در سمت رییس جمهوری افغانستان در سال 2014 امضاء شد،آمریکا فقط با درخواست دولت کابل امکان حمله هوایی علیه گروه های تروریستی در آن کشور را دارد.

با وجود این صراحت درباره لزوم درخواست افغانستان برای مشارکت آمریکا درحملات هوایی علیه تروریست ها در آن کشور اما در سه سال گذشته بخش عمده حملات هوایی آمریکا در افغانستان طبق اعلام منابع رسانه ای  در این کشور بدون اجازه دولت کابل انجام شده است که نتیجه آن تنها کشتارغیر نظامیان افغان و افزایش نارضایتی های عمومی گسترده از  نیروهای خارجی بوده است.

"حامد کرزی" رییس جمهوری پیشین افغانستان چندی پیش در واکنش به این حملات اعلام کرد این حملات تحت عنوان مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرند اما قربانی آنها افراد غیرنظامی هستند. به گفته وی ، حملات هوایی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو به عنوان جنایت بزرگ بشری است.

البته واکنش ها به حملات خودسرانه هوایی آمریکا در افغانستان و کشتارغیر نظامیان تنها محدود به داخل این کشور نیست و این حملات در سطح منطقه ای و بین المللی هم با انتقادهای گسترده روبرو است.

"فیلیپ آلستون " کارشناس ارشد مسائل حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به حملات ارتش آمریکا و سازمان اطلاعات و جاسوسی این کشور (سیا) به مناطق مختلف افغانستان می گوید، کشتار غیرنظامیان به وسیله هواپیماهای بدون سرنشینی که از راه دور کنترل می‌شوند، گویی که به یک بازی رایانه‌ای تبدیل شده است.

به گفته وی،حملات هواپیماهای بدون سرنشین سیا به مناطق مختلف در افغانستان و پاکستان کاملا غیرقانونی و بر خلاف تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی است.

حملات هوایی ارتش آمریکا در شرایطی افزایش بی سابقه ای پیدا کرده است که مردم افغانستان بارها در تظاهرات خیابانی از دولت این کشور خواسته اند تا مانع از ادامه حملات هوایی خودسرانه آمریکا بشوند که نتیجه ای هم در مبارزه با تروریسم نداشته و نخواهد داشت.

این مطالبه ملی در حالی است که شماری ازاعضای مجالس نمایندگان و سنای افغانستان با توجه به نقض گسترده تعهدات و تکالیف کاخ سفید در پیمان امنیتی با این کشور لغو این پیمان را خواستار شده اند.   

  

کلیدواژه