سنبله 26, 1396 11:12 Asia/Kabul
  • سفر رییس جمهوری  اسلامی ایران  به نیویورک  ؛ چالش ها و انتظارات

رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران قرار است روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

 این سفر در شرایطی ست که  چالش زیادی  در سطح منطقه ای و بین المللی  وجود دارد  و رفع هریک از انها نیازمند  کمک و اراده   جمعی  است . منطقه غرب  آسیا اکنون  در حال عبور از چالشی است که با  مداخلات برخی قدرت های جهانی بر منطقه  تحمیل شده است   . نتیجه این مداخلات رشد و گسترش خشونت و تروریسم و اشغالگری بوده است . اکنون  ملت های منطقه با آوارگی و مرگ هزاران انسان  بیگناه از جمله در افغانستان ؛ عراق و سوریه  و یمن  و فلسطین بهای سنگین این مداخلات و  جنگ افروزی  ها را  می پردازند  .  رییس جمهوری اسلامی ایران در  اجلاس های  پیشین مجمع عمومی سازمان  طرح جهان عاری از  خشونت و جنگ را ارائه کرد که با استقبال مواجه شد و به تصویب رسید . اکنون اما  بسیاری از فرصت ها در راستای تحقق این هدف از دست رفته است .در حالیکه  منطقه   همچنان نگران ماجراجویی ها و مداخلات امریکا  است . مداخلاتی که با ایجاد ائتلاف های  جنگ آفرین با برخی  کشورهای  منطقه از جمله عربستان  همراه شده است . متاسفانه  کشورهای قدرتمند با استفاده از شیوه های مختلف سرکوب و مداخلات نظامی، به بهانه تامین امنیت جهان را  نا امن  ساخته اند و به ناامنی دامن می زنند.
قدرت های جهانی مدعی نظم بین الملل  اگر خواهان توسعه و امنیت منطقه هستند باید روابط خود را بر اساس احترام متقابل و مسئولیت پذیری در قبال ملتهای منطقه تنظیم کنند.
در عرصه روابط بین المل نیز چالش های زیادی بچشم  می خورد که منشا ان زیاده خواهی های امریکاست . یکی از نمونه های این  جریان    کارشکنی های امریکا  علیه ایران بعد از برجام است . در حالی که   اراده ایران و  جامعه بین الملل استفاده از فضای مناسب به وجود آمده بعد از برجام برای توسعه روابط  است.همکاری با ایران در حوزه  مناسبات اقتصادی  و تعاملات منطقه ای برای مقابله با تروریسم به نفع همه کشورهاست .از سویی رویکرد اصولی جمهوری اسلامی، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه است.

امریکا اما تلاش می کند  فضای پس از برجام  را مخدوش و بر سر راه مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران مانع ایجاد کند . 

 درحالیکه تجربه گفتگو میان ایران و کشورهای 1+5و دستیابی به «برنامه جامع اقدام مشترک» نمونه ای موفق از سیاست اعتدال و تعامل سازنده و روی آوردن به گفتگوست .به عبارتی  دیگر برجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه یک رویکرد جدید و روشی خلاقانه برای تعامل سازنده به منظور حل مسالمت آمیز بحران ها و چالش ها است
رییس جمهوری ایران یکسال پیش تعلل آمریکا در اجرای تعهدات قانونی اش در برجام را اشتباهی راهبردی و باعث بی اعتباری آمریکا در جهان دانست و تاکید کرد: این اشتباه باید فوراً جبران شود زیرا به عنوان یک تخلف بین المللی اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت.  بدیهی است حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس  امسال مجمع عمومی  نیز با تاکید بر همین مواضع  خواهد بود .