میزان 04, 1396 19:08 Asia/Kabul
  • تروریسم در افغانستان محصول سیاست‌های پاکستان

وزیر خارجه افغانستان درسخنانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: تروریسم در کشورش حاصل سیاست‌های ادامه‌دار پاکستان است.

"صلاح الدین ربانی" افزود، تروریسم و افراط‌‌ گرایی که افغانستان را متاثر کرده، حاصل سیاست مستمر پاکستان است تا  افغانستان را در وضعی بی‌ثبات نگه دارد.

وی در ادامه گفت، ریشه تروریسم در پناهگاه های امن و خارج از مرزهای افغانستان قرار دارد.

ربانی خاطرنشان کرد، در حالی که افغانستان برای حل مشکلات با اسلام‌آباد تلاش کرده اما پاکستان پاسخ مثبتی به این تلاش‌ها نداده است.

وزیر خارجه افغانستان گفت: با اینکه پاکستان اقدامات تحریک‌آمیزی علیه افغانستان انجام می‌دهد، دولت وحدت ملی این کشور موضع اصولی خود را برای حل اختلافات از طریق گفت‌‌وگو، دیپلماسی و صلح حفظ کرده‌ است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که رییس جمهوری آمریکا ماه گذشته استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان را اعلام کرد و از پاکستان به عنوان کشوری یاد کرد که موجب ادامه تروریسم درافغانستان شده است و تلاش‌های صلح در این کشور را بی‌اثر می‌کند.

سخنان وزیر خارجه افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل درباره تاثیر گسترده سیاست های پاکستان بر ادامه تروریسم و افراط گرایی درآن کشور، تکرارموضع ثابت کابل در قبال اسلام آباد است.

مقام های دولت افغانستان درصدد هستند از طریق تکرار این موضع در محافل و نهادهای منطقه ای و بین المللی مبتنی بر تاثیر وجود پناهگاه های امن تروریست ها در پاکستان، بر تداوم اقدامات تروریستی در آن کشور،اسلام آباد را تحت فشارهای بیشتر جامعه جهانی قرار بدهند.

البته کشورهای غربی به ویژه آمریکا ضمن توجه به آنچه دولت افغانستان درباره نقش سیاست های پاکستان بر استمرار فعالیت های تروریستی در آن کشور ابرازمی کند، خود نیز در چارچوب بررسی علل ناکامی خود در جنگ افغانستان،اسلام آباد را مقصراصلی بی نتیجه ماندن برنامه های ضد تروریستی در این کشور می دانند. 

اشاره وزیر خارجه افغانستان به سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درمتهم کردن پاکستان به حمایت از تروریسم و بی اثر کردن تلاش ها در دو عرصه جنگ و صلح در افغانستان، نشان می دهد که مقام های کابل امیدوارند  پس ازاین اظهارات تند ترامپ، فشارهای خارجی بر پاکستان به ویژه از سوی کاخ سفید بر این کشور با هدف تغییر اساسی در سیاست های اسلام آباد افزایش پیدا کند.           

البته این دیدگاه نیز مطرح است که فشارهای غرب بر پاکستان به خصوص از سوی آمریکا جدیت لازم را ندارد وعلیرغم وجود مواضع تند از سوی مقام های ارشد آمریکا و اروپا علیه اسلام آباد در سال های گذشته اما نبود اراده جدی برای وادار کردن پاکستان به تغییر سیاست های خود موجب تداوم ناامنی و فعالیت های تروریستی در افغانستان شده است.

"فضل‌الرحمان اوریا" کارشناس امور سیاسی در افغانستان می گوید، هشدارها به‌حدی جدی نیستند که مداخله پاکستان را در امور افغانسان متوقف کند.

البته در مقابل این گمانه هم مطرح است که فشارهای جامعه جهانی برپاکستان به خصوص پس از موضع تند ترامپ ضد این کشور درجریان اعلام راهبرد جدید کاخ سفید در قبال افغانستان،دستکم موجب انزوای اسلام آباد خواهد شد.

 "وحید مژده" کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان گفته است، معرفی اسلام آباد به عنوان حامی تروریسم و برجسته شدن نقش هند در استراتژی جدید آمریکا در خصوص  افغانستان، پاکستان را در بحران بزرگی گرفتار کرده وممکن است که این کشور به انزوای بیشتر سیاسی و بین‌المللی کشانده شود.