میزان 10, 1396 16:22 Asia/Kabul

پاکستان که به دلیل حمایت از گروه های تروریستی تحت فشار جامعه جهانی قرار دارد در تلاش است که این فشارها را کاهش دهد

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستان که به دلیل حمایت از گروه های تروریستی تحت فشار جامعه جهانی قرار دارد در تلاش است که این فشارها را کاهش دهد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پس از اعلام استراتژی جدید امریکا و سفرهایی که مقامات امریکایی به افغانستان و کشورهای منطقه داشتند و سخنانی که مطرح شد پاکستان در شرایط دشوار و کم سابقه ای قرا گرفت.

وی افزود: پاکستان اکنون بر سر دوراهی انتخاب قرار گرفته و یا باید دست از حمایت گروه های تروریستی بردارد و باید با سیاست های جهانی هماهنگ شود و یا حمایت های جامعه جهانی را از دست بدهد.

به گفته این کارشناس سیاسی بعید به نظر می رسد که پاکستان به این زودی ها دست از حمایت گروه های تروریستی بردارد اما تلاش های دیپلماتیک پاکستان زیاد شده و ارتباطاتی با چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر برقرار کرده تا اگر فشارهای امریکا بر این کشور افزایش پیدا کند به ناچار ارتباط خود را با دیگر کشورها مستحکم تر کند.

امینی در عین حال گفت: از دست دادن حمایت امریکا هم برای پاکستان سنگین تمام می شود و تلاش دارد که با گفت و گو و برخی اقدامات موقتی دیدگاه های امریکا را نسبت به خود تغییر دهد. سفر "قمر جاوید باجوا" رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل هم در راستای همین سیاست است و می خواهد عنوان کند که افغانستان و پاکستان بصورت مشترک با تروریزم مبارزه کنند.

وی یادآور شد که رئیس جمهور افغانستان هم عنوان کرده که پاکستان باید از فرصت استفاده کند و باید تصمیم بگیرد که آیا مانند گذشته می خواهد به سیاست های دوگانه ادامه دهد و یا صادقانه وارد گفت و گو می شود و دست از حمایت طالبان و سایر گروه های تروریستی برمی دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی البته باید توجه داشت که پاکستانی ها در گذشته بارها تعهد داده اند که با تروریزم مبارزه می کنند و از تروریست ها حمایت نمی کنند اما هیچ گام عملی در این راستا برنداشته اند و فقط فریبکاری سیاسی را دنبال کرده اند ولی اکنون شدیداً تحت فشار جامعه جهانی از جمله امریکا است که باید راه خود را انتخاب کند و مسیر واحدی را در پیش بگیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر پاکستان از اینکه هند به عنوان رقیب این کشور بیشتر مورد توجه امریکا قرار گرفته خشمگین است و در حال حاضر فقط تلاش می کند که ذهنیت جدیدی برای جامعه جهانی ایجاد کند اما پشت پرده به حمایت خود از گروه های تروریستی ادامه خواهد داد.

 

کلیدواژه