میزان 12, 1396 10:34 Asia/Kabul
  • سفر  اردوغان به تهران ؛دیداری با هدف همکاری های راهبردی

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز /چهارشنبه / در صدر هیئتی بلند پایه از تهران دیدار می کند . این سفر از سوی بسیاری ازتحلیلگران در چارچوب گسترش همکاری ها ی راهبردی تهران و انکارا مهم ارزیابی شده است .

این  دیدار آیا  سبب  همگرایی بیشتر  دو کشور همسایه در موضوعات منطقه ای خواهد شد ؟ چه  عواملی موجب تقویت این تعاملات  شده است. آیا در این مقطع بحث منافع اقتصادی دو کشور مطرح است  یا آنکه مولفه های امنیتی  نظیر  نگرانی از تغییرات  منطقه ای سبب این همگرایی  شده است؟ 

صادق ملکی کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی می گوید:

"از سفر اردوغان به تهران باید استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت. سفر مقامات به کشورها، آن هم در سطح رؤسای دولت فارغ از توافق‌هایی که صورت می‌گیرد به‌ تنهایی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دارای معنا و بار سیاسی خاص خود است. سفر سوم اردوغان به ایران اگرچه در چارچوب سفرهای دوره‌ای و تقویمی دو جانبه است اما انجام آن در دوره‌ای که منطقه درگیر تحولات جدی است، اهمیت این سفر را دوچندان کرده است. "

ترکیه و ایران با توجه به شرایط ژئوپلتیکی منطقه و رقابت‌های تاریخی و میدانی دو کشور در بهترین شرایط روابط رقیب یکدیگرند. اما می‌توان از زوایایی به عنصر رقابت نیز، مثبت  نگریست و  با اتخاذ سیاست‌‌های متکی بر عقلانیت،از تبدیل اختلافات و رقابت‌ها به چالش ممانعت به عمل آورد.واقعیت این است که سیاست‌های ترکیه  متفاوت از قبل به نظر می رسد . چرخش مواضع ترکیه در قبال سوریه و تحولات اخیر در شمال عراق ازمسایلی است که  موضع ترکیه رابه واقعیت های منطقه ای نزدیکتر کرد .آنکارا اکنون در مسیر تقویت ثبات  و امنیت و کاهش تنش در  منطقه،  مصمم و جدی به نظر می رسد . 

با در نظر گرفتن این مولفه ها  ؛همکاری ها ی ایران و ترکیه  در سطوح بالای سیاسی و نظامی می تواند بر تحولات در منطقه  اثرگذار باشد. در این راستا ایران و ترکیه  استراتژی  خود را  روی سه هدف متمرکز  کرده اند . این سه هدف شامل  :

 1)مبارزه با  داعش، 2)ایجاد ثبات در منطقه و3) تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور است.

 ایران وترکیه درچارچوب این اهداف ، منافع مشترک زیادی در  منطقه دارند. 

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در دیدار ارتشبد «خلوصی آکار »Hulusi Akar رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در تهران گفت: "مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و عراق می تواند در ایجاد ثبات و امنیت منطقه و مقابله با اقدامات تجزیه طلبانه مفید و موثر باشد."

ارتشبد «خلوصی آکار» نیز تصریح کرد ؛آنکارا هیچگونه تغییرات در مرزهای کشورهای منطقه را به رسمیت نمی شناسد.

 اکنون باید دید  همسویی  ترکیه  با ایران  چگونه پیش  خواهد رفت  و آیا ترکیه حاضر است در سیاست های منطقه ای خود این مواضع را همچنان حفظ کند  .

بی تردید نقش ایران و ترکیه  بعنوان  دو کشور اسلامی  همسایه در خنثی کردن توطئه های تجزیه طلبانه  باید برجسته ترو قوی تر  از همیشه باشد تا بتوانند با  اتخاذ موضعی یکسان و موثر  مانع از شکل گیری بحران تازه ای در منطقه شوند  .هرچند که این نقش آفرینی با فشارها و مخالفت های زیادی از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی مواجه است .