تشدید سرکوب‌ها در عربستان در سایه اصلاحات نمایشی آل سعود
(last modified Thu, 05 Oct 2017 08:21:03 GMT )
میزان 13, 1396 12:51 Asia/Kabul
  • تشدید سرکوب‌ها در عربستان در سایه اصلاحات نمایشی آل سعود

رژیم سعودی در ادامه سیاست های سرکوبگرانه اش علیه مخالفان، ده ها نفر را در عربستان بازداشت کرد.

به گزارش رادیو دری،خبرگزاری رسمی عربستان (واس) از بازداشت 46 مخالف عربستانی به دلیل پیغام هایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند، خبر داد. تحولات نشان می دهد که فضایی امنیتی در عربستان تشدید شده تا روح جریان اعتراضی در این کشور از بین برود.

در چنین شرایطی رژیم آل سعود با ترفندهای مختلف درصدد است که ضمن پیشبرد سیاست سرکوبگرانه و کاهش اعتراضات افکارعمومی به نحوی توجهات را از نقض گسترده حقوق بشر و تضییع کامل حقوق سیاسی مردم در این کشور دور کند. 

به اصطلاح تغییر و تحول در عربستان سعودی با ایجاد اصلاحاتی در آزادی های مدنی زنان کلید خورده است.

تحولاتی نمایشی که بیانگر ترفند عربستان برای جلوه دادن چهره ای جدید و متفاوت از آنچه هست در عرصه بین المللی است. تغییر قوانین رانندگی و اعلام آزادی رانندگی زنان، فتوای اجازه دادن مفتی سعودی برای خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر و پاره‌ای موارد دیگر، از جمله آزادی های مدنی است که عربستان سعودی به نام زنان به ثبت رسانده و مورد توجه جوامع بین المللی قرار گرفته است.

درباره دلیل مورد توجه قرار گرفتن این مساله می توان گفت برجستگی این فرمان ها به دلیل تمرکز بر حوزه ای است که سال ها نماد جامعه بسته سعودی محسوب می‌شود و این کشور را درگیر تنگناهایی بی‌سابقه حقوق بشری در سطح جهان کرده است. کارشناسان معتقدند عربستان با طرح موضوعاتی چون اجازه رانندگی برای زنان به دنبال بهبود چهره خود پس از رسوایی کشتار در یمن و حمایت از تروریسم است. 

اقدامات نمایشی آل سعود تنها به مسائل اجتماعی مربوط  نمی‌شود در بعد اقتصادی نیز چنین اقداماتی به چشم می خورد و به اصطلاح سند چشم انداز 1409 را که اخیرا"  توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مطرح شده است در این چارچوب قابل ارزیابی است . این درحالی است که ناظران سیاسی با توجه به پایه های ضعیف اقتصادی که عربستان تحت حاکمیت آل سعود با آن مواجه است معتقدند که این کشور توان و رمقی برای خیز در مسیر طرحهای خیال پردازانه و پر هزینه آل سعود را ندارد.

ناظران سیاسی بر این باورند که آل سعود با سرگرم کردن مردم عربستان به طرح های رویایی اقتصادی درصدد است توجه آنان را از مشکلات عدیده اقتصادی با آن مواجه هستند، منحرف کند. این درحالی است که آل سعود در بعد سیاسی نیز با جابه‌جایی افراد و تغییرات ظاهری در کابینه درصددند اینگونه القا کنند که عربستان دستخوش تغییرات سیاسی است. برآیند رفتاری آل سعود نشان می‌دهد که هدف اصلی این رژیم واپس‌گرا ممانعت از تغییرات بنیادی است که خواست عموم مردم این کشور است و این موضوع محور اعتراضات مردمی از سال 1390 در عربستان بوده است. در مجموع  به رغم برخی اصلاحات محدود اجتماعی در حوزه زنان، چشم اندازی روشن از رفع محدودیت‌های آزادی بیان، ایجاد تشکل‌های سیاسی و کاهش تنگناهای پرشمار پیش روی اقلیت های مذهبی به ویژه شیعیان در عربستان مشاهده نمی‌شود و تغییرات ظاهری اخیر تنها با هدف ترمیم وجهه جهانی سعودی بوده است. 

کلیدواژه