میزان 17, 1396 09:28 Asia/Kabul
  • مصالحه تنها راه برای حل بحران افغانستان

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان تنها راه حل بحران این کشور را مصالحه بین افغان‌ها دانست و گفت: دولت کابل دست صلح به سوی طالبان دراز کرده است.

اشرف غنی درمراسم تحویل بالگردهای "بلک هاوک" به نیروی هوایی این کشور از سوی آمریکا ازطالبان خواست که به روند صلح بپیوندند و آنان مسئله صلح را به کشورهای همسایه واگذار نکنند.

 رییس جمهوری افغانستان درعین حال به طالبان هشدار داد، این گروه قادر به شکست و یا تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیست و بنابراین راه صلح را انتخاب کند.

این سخنان غنی درحالی مطرح شد که روز گذشته طالبان به مناسبت شانزدهمین سال حمله آمریکا به افغانستان اعلام کرد،این گروه به ادامه جنگ و بیرون کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان مصمم است.

سخنان رییس جمهوری افغانستان درباره تنها راه حل بحران در این کشور مبتنی بر مصالحه بین گروه های افغان، نشانه ای از بی اعتمادی غنی به نقش دیگر بازیگران خارجی در فرآیند صلح درافغانستان است.

اگرچه دولت افغانستان بارها بر لزوم نقش پاکستان در کمک به تامین صلح در آن کشور تاکید کرده است،اما براساس سخنان رییس جمهوری افغانستان، کابل اعتماد لازم را به مسئله دخالت مستقیم بازیگران خارجی از جمله اسلام آباد در روند مذاکرات صلح با گروه طالبان ندارد و تنها خواهان حمایت آنان ازاین گونه گفتگوها است. 

همچنین این احتمال مطرح است که سخنان رییس جمهوری افغانستان درباره لزوم مصالحه بین گروه های این کشور به عنوان تنها راه خروج از بحران درافغانستان، واکنشی به سخنان چند روز پیش وزیرخارجه پاکستان است که وی از تلاش اسلام آباد برای فراهم کردن مقدمات گفتگوها بین طالبان،آمریکا و افغانستان در آینده نزدیک خبر داده بود.

 به ویژه آنکه اشرف غنی از طالبان خواست موضوع صلح در افغانستان و مذاکرات مربوط به آن را به کشورهای همسایه واگذار نکنند. اظهارات رییس جمهوری افغانستان همچنین حاکی از آن است که وی تمایل ندارد در این گفتگوها،مقام های پاکستانی و آمریکایی حضور داشته باشند.

این نگرانی در بین مقام های افغان وجود دارد که حضور آمریکا و پاکستان در گفتگوهای احتمالی صلح با طالبان منجربه اعمال فشار بر کابل برای پذیرش تعهداتی فراتراز قانون اساسی افغانستان باشد که این مسئله از نظر مردم و گروه های مختلف سیاسی و قومی در این کشور پذیرفتنی نیست.

"هنس جاکوب شیندلر" کارشناس مسائل طالبان در سازمان ملل می گوید،بسیاری  ازافغان‌ها همچنان به نقش پاکستان به عنوان «تسهیل کننده» مذاکرات بدبین هستند،زیرا دستگاه اطلاعاتی این کشور روابط دیرینه‌ای با رهبری طالبان داشته و بسیاری از عناصر کلیدی طالبان  درمناطق مرزی پاکستان پناه گرفته اند. 

بنا به وجود چنین ملاحظاتی است که دولت کابل همواره مذاکرات بین افغان‌ها را برای دست یابی به صلح در افغانستان بارها مورد تاکید قرار داده است و رییسس جمهوری این کشور ضمن تاکید بر لزوم کمک پاکستان به فراهم شدن زمینه برای گفتکوهای صلح با طالبان، تاکید دارد،نباید نقش کلیدی دراین مسئله مهم به همسایگان واگذار شود.