«برجام»؛ ایران در موضعی برتر، آمریکا سردرگم
(last modified 1396-07-21T08:07:20+00:00 )
میزان 21, 1396 12:37 Asia/Kabul
  •  «برجام»؛ ایران در موضعی برتر، آمریکا سردرگم

همزمان با نزدیک شدن به زمان سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران و «برجام»، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت مسوولان ایرانی درباره راهبرد ترامپ هیچ اضطرابی ندارند و همه اقدامات متناسب با اقدامات دولت ترامپ اندیشیده شده است.

بر اساس اعلام سخنگوی کاخ سفید، ترامپ جمعه‌شب به وقت تهران (20:15) راهبرد دولت آمریکا را در برابر ایران و «برجام» اعلام خواهد کرد. یک بخش سخنرانی ترامپ مربوط به سیاست منطقه‌ای ایران است و بخش دیگر آن درباره مواضع آمریکا در برابر برجام خواهد بود. درباره برجام، نشانه‌ها حکایت از آن دارد، ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد و این موضوع را به کنگره واگذار خواهد کرد. دولت ترامپ می‌کوشد با همکاری کنگره سخت‌گیری‌ها درباره «برجام» بیشتر و مزایای اقتصادی آن برای ایران کم شود.

در بخش دیگر سخنرانی ترامپ، سیاست منطقه‌ای ایران مدنظر است تا با تکیه به پروژه نخ‌نما شده «ایران‌هراسی»، بر شکست‌های آمریکا و  حامیانش در منطقه در برابر ایران سرپوش بگذارد. آمریکا با گذشت شش سال از بحران سوریه،  نتوانسته است اهداف خود را محقق کند.

شکست آمریکا در سوریه، اهداف بلندمدت آمریکایی‌ها را در منطقه راهبردی غرب آسیا در مُحاق برده است و در نتیجه عصبانی هستند و تلاش دارند با طرح اتهام‌های واهی، فشارها ضد ایران بیشتر شود. در همین زمینه؛ «حسین موسویان» پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره افزایش دشمنی دولت کنونی آمریکا با ایران گفت: «ریشه این دشمنی موفقیت‌های پی‌درپی ایران در برابر تروریست‌های مورد حمایت آمریکا از جمله داعش در منطقه است.»

علاوه بر این؛ در میدان «برجام» هم ایران اکنون در موضع برتر در برابر دولت «دونالد ترامپ» قرار دارد. به غیر از آمریکا، دیگر کشورهای عضو گروه پنج به‌علاوه یک، از «برجام» حمایت کردند و ترامپ برای اعلام تصمیم جدید خود در برابر این توافق هسته‌ای بین‌المللی «تنها» است.

به همین دلیل، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در تهران گفت: «فکر نمی‌کنم در صحنه بین‌المللی مواضع دولت ترامپ جدی گرفته شود.» در همین چارچوب، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان چهارشنبه و پنجشنبه در گفت وگو تلفنی با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به «برجام» تاکید کردند.

«برجام» در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده و توافق و تعهد بین‌المللی است و آمریکا به طور یکجانبه نمی‌تواند از این توافق  خارج شود. مکانیزم تایید پایبندی ایران به «برجام» هم قانون داخلی آمریکا نیست که ترامپ در سخنرانی روز جمعه و گزارش 15 اکتبر خود با طرح درخواست‌های فرابرجامی، بگوید ایران «برجام» را نقض کرده است. پایبندی ایران به «برجام» در هشت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است.

نتیجه این که؛ با توجه به شرایط صحنه بین‌المللی و حمایت جهانیان از «برجام» و تایید پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای، ایران در موضعی برتر مقابل آمریکا قرار دارد و در برابر تصمیم دولت ترامپ درباره «برجام» اصلا نگران نیست. ایران در صنعت هسته‌ای پیشرفت‌ و روند تحقیق و توسعه خوبی داشته است و با خروج احتمالی آمریکا از «برجام»، ایران بهتر از گذشته برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد. در بحت تاثیر تصمیم جدید ترامپ بر مزایای اقتصادی «برجام» نیز با توجه به مواضع اعلامی کشورهای اروپایی، آنان خواهان تداوم همکاری اقتصادی با ایران هستند. علاوه بر این؛ بهره‌گیری کامل از سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی»، اقتصاد ایران بدون چالش به مسیر خود ادامه خواهد داد. 

کلیدواژه