مواضع ترامپ علیه ایران ؛  تکرار واقعیتی به نام بی اعتمادی به امریکا
(last modified Sat, 14 Oct 2017 06:24:41 GMT )
میزان 22, 1396 10:54 Asia/Kabul
  •  مواضع ترامپ علیه ایران ؛  تکرار واقعیتی به نام بی اعتمادی به امریکا

در 23 سرطان 1394 پس از چند سال تلاش درمسیر  گفتمانی منطقی برای پایان دادن به جنجالی  بیهوده و بی سند و مدرک  در باره برنامه هسته ای ایران ، برجام بعنوان سندی بین المللی و توافقی الزام‌آور برای همه کشورهای ذی‌ربط. به امضای ایران و طرف های مذاکره کننده (5+1 – پنج کشور عضو دائم شورای امنیت  بعلاوه آلمان ) رسید .

برجام اما اکنون در سراشیبی سقوط قرار گرفته است .سقوطی که دنیا می گوید هیچ کس از ان نفعی نخواهد برد . 

 پس از هفته ها جنجال رسانه ای ، کاخ سفید روز جمعه بیانیه ای را تحت عنوان راهبرد جامع  رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران و توافق هسته ای /برجام/ منتشر کرد .

ساعاتی  پس از انتشار این بیانیه ؛  "دونالد ترامپ "  رئیس جمهوری آمریکا با متهم کردن مجدد ایران به نقض روح برجام و لفاظی های موهوم خود علیه ایران گفت ، برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست وهر زمان لازم بداند به این توافق پایان خواهد داد. ترامپ همچنین از تحریم های جدید علیه ایران خبر داد .

"حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اظهارات در یک نطق زنده تلویزیونی مواضع ضد ایرانی "دونالد ترامپ "رئیس جمهوری آمریکا ، را به چالش کشید و با مرور تاریخ دخالت های آمریکا در امور ایران گفت: ملت ایران ملتی نیست که با حرف های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهد در برابر یک دیکتاتور سر فرود بیاورد و ملت بزرگ ایران تاکنون در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد ،ترامپ ثابت کرد که آمریکای امروز؛ باچه شکاف عظیمی از واقعیت های تاریخی، ساختارهای حقوقی و بین المللی و حتی همپیمانان اروپایی خود مواجه شده است.

اکنون دوراه وجود دارد :  نخست انکه  جامعه بین الملل  از تصمیم  خود  و توافقی که نشانه اعتماد متقابل  همه امضا کنند گان برجام است دفاع کند و پای  ان بایستد  و یا آنکه  تسلیم زور گویی و بی منطقی رییس جمهوری  شود که برای جامعه بین الملل ارزش و اعتباری قایل نیست  .برجام سندی است که به عنوان بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفته است .

جمهوری اسلامی ایران در  بیانیه ای تاکید کرد ، ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی درصورتی‌که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به‌ تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد. 

از نگاه ملت ایران   خصومت ورزی های آمریکا  موضوع تازه ای نیست .امریکا با اصل  نظام جمهوری اسلامی  مخالف است  چون جمهوری اسلامی مانعی بر سر راه افزون طلبی ها و مداخلات امریکا در منطقه است.

ترامپ نیز ادمه دهنده همان راه غلط گذشته است اما با این تفاوت که  امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به حمایت مردمی و توانمندی های داخلی خود، در اوج قدرت و اقتدار قرار دارد . ادعاهای مملو از دروغ و تناقض  علیه ایران نشان از اشفتگی در رفتار و اندیشه  ترامپ و دولت مردانش دارد که  به  اقدامات  برهم زننده آرامش و ثبات منجر می شود و  نتیجه اش  اخلال در حقوق بین الملل است. از اینرو اگر تهدیدی در خصوص برجام و یا در زمینه مسایل منطقه و ثبات و امنیت ایجاد شود ، منبع  و منشا آن سیاست های واشنگتن  ومسوولیت مخاطرات ناشی از این رفتار متوجه  امریکا است.