حمایت قاطعانه نخست وزیر عراق از الحشد الشعبی در برابر جوسازی های آمریکا
(last modified Tue, 24 Oct 2017 08:53:45 GMT )
عقرب 02, 1396 13:23 Asia/Kabul
  •  حمایت قاطعانه نخست وزیر عراق از الحشد الشعبی در برابر جوسازی های آمریکا

نخست وزیر عراق دوشنبه شب در دیدار «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد قاطعانه از نیرو های بسیج مردمی عراق ( الحشد الشعبی ) حمایت کرد.

«حیدر العبادی»، در واکنش به اظهارات اخیر رکس تیلرسون علیه الحشد الشعبی تاکید کرد،  بسیج مردمی عراق امید این کشور و منطقه است. وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در دیدار با  «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان‌ سعودی در ریاض در یک اظهار نظر مغرضانه مدعی شد، شبه نظامیان شیعه که با داعش در عراق می‌جنگیدند، اکنون کارشان خاتمه یافته است و باید به کشور خود بازگردند. این ادعای وزیر خارجه آمریکا در شرایطی است که بسیج مردمی عراق متشکل از گروه‎های مختلف عراقی است که با درخواست آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق همزمان با سقوط شهر موصل در 10 ژوئن 2014 تشکیل شد. پارلمان عراق 26 نوامبر 2016  با اکثریت آراء «الحشد الشعبی» را بخشی رسمی از نیروهای مسلح عراق اعلام کرد.

تاثیرگذاری نیروهای الحشد الشعبی در مقابله با داعش که زمینه ساز تسریع روند نابودی تروریستها در عراق  شده است ، موجی از نگرانی های مقامات آمریکایی را موجب شده است . در چنین شرایطی آمریکا که نیروهای بسیج مردم عراق را مانعی در برابر تحقق نقشه های سیطره جویانه خود در عراق می بیند در ماههای اخیر بر جوسازی ها و اتهام زدنهای خود علیه این نیروها  افزوده است. گروه تروریستی داعش در سال 2014 ، با حمایت های مالی و نظامی آمریکا و هپیمانانش از جمله عربستان با حمله به عراق ، بخش های وسیعی از مناطق شمالی و غربی این کشور را اشغال و جنایات بی شماری انجام داد .

اما موفقیت گسترده عراقی ها در مقابله با تروریسم و ضربات کوبنده حشد الشعبی  به داعش به فروپاشی نیروهای این گروه تروریستی در عراق و در آستانه شکست کامل قرار گرفتن آن انجامیده است.  این دستاوردها در حالی بوده است که تحرکات ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد تروریسم عملا" هیچ کمکی در مبارزه با داعش نداشته است و ائئلافی بی خاصیت بوده است .  ائتلاف آمریکایی ضد داعش با مداخلات خودسرانه خود در عراق و حمایتهای  آشکار  و پنهان خود از تروریستها عملا" به مانعی در برخورد با داعش و یکسره شدن کار آنان در منطقه تبدیل شده است . با توجه به این وضعیت ، افکار عمومی عراق خواهان پایان کار ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش در عراق هستند .  در چنین شرایطی مقامات آمریکایی با جوسازی و فرافکنی مسائل درصدد هستند که به نحوی توجهات را از آشکار شدن چهره دروغین آمریکا در مبارزه با تروریسم و ناکارآمدی نیروهای ائتلاف آمریکایی  در مبارزه با داعش و نیز تاکیدات عراقی ها بر خروج  نیروهای آمریکایی از عراق منحرف کند .  اما آمریکا در این حرکت نسجیده خود نیز نیز ناکام مانده و جوسازی های مقامات واشنگتن  علیه حشد الشعبی عملا" موجی از واکنشها را علیه این تبلیغات سوء و مداخلات فزاینده آمریکا در امور داخلی عراق  در پی داشته است. اعلام حمایتهای مقامات و نهادهای مختلف دولتی و مردمی عراق  از جمله نخست وزیر از نیروهای بسیج مردمی عراق جایگاه ویژه و روزافزون این نیروها در عراق را نمایان تر کرده است .

  

کلیدواژه