سنبله 07, 1395 10:29 Asia/Kabul
  • افغانستان و پاکستان
    افغانستان و پاکستان

سفیر افغانستان در پاکستان از تداوم بسته بودن مرز چمن توسط پاکستان انتقاد کرد.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان از تداوم بسته بودن مرز چمن توسط دولت این کشور انتقاد کرد.

مرزچمن پس از تظاهرات شماری از مردم افغانستان در اعتراض به سیاست های پاکستان و آتش زدن پرچم این کشور توسط اسلام آباد مسدود شد. زاخیلوال گفت،دولت افغانستان در مسئله تظاهرات و آتش زدن پرچم پاکستان دخالتی نداشته است و نیاز به عذرخواهی نیز ندارد.

وی تصریح کرد،هیچ دلیلی برای ادامه مسدود ماندن مرز چمن که به "دروازه دوستی" مشهور است، وجود ندارد.زاخیلوال افزود،مذاکرات مربوط به بازگشایی مرز چمن به مقامات امنیتی دو طرف دروازه دوستی واگذار شده‌است. مسدود شدن مرز چمن که وارد دهمین روز شده است،مشکلات بسیاری برای تاجران و پناهجویان افغان که براساس برنامه سازمان ملل متحد قصد برگشت به افغانستان را دارند ایجاد کرده است.

تنش های مرزی بین افغانستان و پاکستان،یکی از مناقشه های مستمر بین این دو کشور همسایه است.

چند ماه پیش هم بدنبال درگیری نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در مرز "تورخم" در ولایت ننگرهار، پلیس پاکستان این مرز را مسدود کرد. دو گذرگاه مرزی چمن و تورخم از اصلی ترین گذرگاه های مرزی بین افغانستان و پاکستان برای تردد اتباع دو کشور و همچنین ترانزیت کالا است.

طبق اعلام منابع خبری در افغانستان،روزانه هزاران نفر از مردم این کشور از مرز تورخم تردد می کنند که مسدود شدن آن توسط دولت پاکستان مشکلات بسیاری برای کامیون های حامل کالا و مسافران افغان که عازم این کشور هستند،به وجود می آورد. پاکستان که علیرغم اختلافات گسترده با افغانستان،بزرگترین شریک تجاری این کشور محسوب می شود،از سیاست مسدود کردن گذرگاه های مرزی مشترک به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کابل یا اعتراض به سیاست های افغانستان استفاده می کند.

پاکستان و افغانستان بیش از دو هزار و 600 کیلومتر مرز مشترک دارند که بسیاری از نقاط آن خارج از کنترل نیروهای مرزبانی دو کشور است. البته دولت پاکستان چندی پیش با هدف افزایش کنترل های مرزی و همچنین تسهیل خدمات مرزی، دروازه مرزی تازه احداث شده در گذرگاه مرزی تورخم با افغانستان را افتتاح کرد. برنامه دولت پاکستان برای مسدود نگه داشتن مرز چمن در اعتراض به آتش زدن پرچم این کشور توسط شماری از معترضان افغان به سیاست های اسلام آباد،حاکی از برخورد سیاسی پاکستان با مسئله مرزهای مشترک است.

از نظر سفیر افغانستان در پاکستان،دولت کابل در آتش زدن پرچم این کشور نقشی نداشته و مسدود ماندن مرز چمن توسط اسلام آباد منطقی نیست. دولت افغانستان انتظار دارد با توجه به نقش حیاتی گذرگاه های مرزی تورخم و چمن در انتقال کالا و مسافر در مناسبات دو کشور ، اسلام آباد از برخورد سیاسی و استفاده از مسدود کردن مرزهای مشترک برای تامین منافع خود ، بدون در نظر گرفتن منافع کابل خودداری کند.

به نظر می رسد پاکستان قصد ندارد با وجود اعتراض های افغانستان،ازابزار مسدود نگه داشتن مرزهای مشترک به عنوان ابتکار عمل برای فشار آوردن بر کابل دست بکشد.

 

 

 

 

کلیدواژه