موضع چین در رابطه با قربانی تروریزم خواندن پاکستان، جنبه سیاسی دارد
(last modified Sun, 29 Oct 2017 11:14:22 GMT )
عقرب 07, 1396 15:44 Asia/Kabul

موضع چین در رابطه با قربانی تروریزم خواندن پاکستان، جنبه سیاسی دارد و بحث منافع در میان است

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: موضع چین در رابطه با قربانی تروریزم خواندن پاکستان، جنبه سیاسی دارد و بحث منافع در میان است.

عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: بلوک های منطقه ای در حال شکل گیری مواضع سیاسی کشورها را هم تحت تاثیر قرار داده است و علت این که چین با پاکستان احساس همنوایی کرده و یا سیاست آن کشور را در مسایل منطقه ای از جمله افغانستان تائید می کند بیشتر به خاطر حمایتی است که امریکا از رقیب چین و پاکستان یعنی هند می کند و تلاش دارد که جایگاه هند در آسیا محکم تر شود تا رقیبی جدی هم برای چین بوجود آید و این کشور نتواند تنها قدرت تاثیرگذار و مهم در آسیا باشد.

این کارشناس سیاسی افزود: از همین رو چین هم حمایت از پاکستان را در دستور کار خود قرار داده و تائید می کند که این کشور قربانی تروریزم است بنابر این چنین موضع گیری هایی بیشتر جنبه سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه فرآیندی را در منطقه شاهد هستیم که هم امریکایی ها نگاه منافع به مسایل دارند و هم چینی ها در تقابل با امریکا چنین روندی را در پیش گرفته اند، اظهار داشت: چین در گذشته منافع خود در افغانستان را بیشتر از طریق پاکستان دنبال می کرد، اما در حال حاضر که پاکستان به گونه ای تحت فشار امریکا و دولت افغانستان قرار گرفته چینی ها تلاش می کنند که بصورت مستقیم در مسایل مربوط به افغانستان ورود پیدا کنند به همین دلیل هم مواضع پاکستان را تائید می کنند و هم در روند صلح افغانستان فعال شده اند.

نظری تصریح کرد: چین از یکسو نگران است که گروه های تروریستی از طریق افغانستان منطقه سین کیانگ آن کشور را تحت تاثیر قرار دهند و افراط گرایان را در آنجا تجهیز کنند و از سوی دیگر نگران نفوذ بیش از حد امریکا در کنار مرزهای خود می باشد با توجه به این وضعیت به نظر می رسد که چین همچنان در کنار پاکستان باقی خواهد ماند و مهمترین چالش سیاست خارجی افغانستان هم چگونگی حفظ توازن در مناسبات خود با هند و پاکستان و همچنان امریکا و چین خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: پس از اعلام استراتژی جدید دولت امریکا در مورد افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، کشورهای منطقه در حال شکل دادن یک بلوک منطقه ای بسیار جدی هستند که در آن روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه و تا حدودی پاکستان مورد توجه قرا رگرفته اند، همزمان سیاستی که امریکایی ها در منطقه دنبال می کنند هم ایجاد شرایط برای رشد و تقویت داعش در افغانستان است و هم تلاش برای دادن نقش بیشتر به هند.

به گفته نظری بهترین راه حل برای افغانستان در چنین وضعیتی این است که به عنوان یک کشور کاملاً متکی به غرب و امریکا عمل نکند، در غیر اینصورت هم جنگ های نیابتی در افغانستان تشدید خواهد شد و هم کشورهای منطقه برای حفظ امنیت ملی و منافع ملی خود ناگزیر خواهند بود که در برابر سیاست توسعه طلبانه و سلطه طلبانه امریکا و سیاست داعش پروری امریکا یک محور مشترک را شکل دهند.

وی اضافه کرد: اگر پاکستان هم در این محور قرار بگیرد منافع ملی افغانستان مورد تهدید قرار خواهد گرفت و این کشور در آتش جنگ های نیابتی و گروه های دست نشانده خواهد سوخت.

 

کلیدواژه