پاکستان ادعای مبارزه با تروریزم را دارد اما همیشه پشتیبانی اش از تروریست ها به اثبات می رسد
(last modified 1396-08-08T09:56:35+00:00 )
عقرب 08, 1396 14:26 Asia/Kabul

پاکستان همواره ادعای مبارزه با تروریزم را دارد اما همیشه خلاف این مساله و حتی پشتیبانی اش از تروریست ها به اثبات می رسد

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: پاکستان همواره ادعای مبارزه با تروریزم را دارد اما همیشه خلاف این مساله و حتی پشتیبانی اش از تروریست ها به اثبات می رسد.

حبیب الله رفیع در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه تروریستی القاعده در پاکستان اقامت داشت و در همانجا کشته شد، ملا منصور رهبر سابق طالبان در پاکستان کشته شد و زوج امریکایی-کانادایی پنج سال در پاکستان اسیر بودند و زمانی که امریکا به اسنادی در این زمینه دست یافت آزاد شدند این ها تنها بخشی از نمونه هایی است که پاکستانی ها به هیچ عنوان نمی توانند انکار کنند بنابراین انکار از حمایت تروریست ها هم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی با اشاره اظهارات مقامات چینی که گفته اند باید به قربانیان پاکستان از ناحیه تروریزم احترام گذاشته شود گفت: پاکستان قربانی چندانی نداده و طی دهه های گذشته همواره بر سر مسایل افغانستان تجارت کرده و حتی کمک های فراوانی را از غربی ها به نام مهاجرین افغان دریافت کرده و در راه های دیگری به مصرف رسانده است.

رفیع تصریح کرد: زمانی که گروه طالبان ایجاد شد پاکستان این گروه را به رسمیت شناخت و برنامه هایی را از طریق آنان دنبال کرد و از این راه پول بدست آورد و زمانی هم که امریکا بر طالبان غضب کرد و خواست آن ها را از بین ببرد باز هم این پاکستان بود که به امریکا پایگاه داد و در مقابل، پول و امکانات دریافت کرد و اکنون هم از امریکا باج می گیرد.

به گفته این کارشناس افغان این باج ها تحت عناوین مختلف از جمله اینکه قربانی تروریزم بوده، مهاجرین افغان را پناه داده و در مقابل تروریست ها ایستاده اخذ می شود. اما واقعیت این است که تروریست ها در پاکستان جای دارند و حتی پول های امریکا برای آن ها به مصرف می رسد و آن ها تقویت و تجهیز و به افغانستان اعزام می شوند.

رفیع با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه گسترش روابط افغانستان و هند هم پاکستان را خشمگین کرده و دست به مشکل آفرینی می زند عنوان کرد: افغانستان کشوری آزاد است، با هر کشوری که بخواهد دوستی می کند و با هر که بخواهد روابط اقتصادی برقرار می کند.

وی اضافه کرد: هند دوست تاریخی افغانستان است، افغانستان زمانی با هند رابطه داشت که پاکستان اصلاً وجود نداشت بنابراین روابط دو کشور به پاکستان ارتباطی ندارد و فقط در صورتی می تواند انتقاد کند که از این روابط ضد آن کشور استفاده شود.

 

کلیدواژه