عقرب 08, 1396 16:50 Asia/Kabul
  • عربستان گرفتار در باتلاق یمن ؛ فرافکنی علیه ایران

یمن بیش از دوسال است که اماج حملات بی وقفه عربستان قرار گرفته و ادامه این حملات  این کشور  را  با یک  فاجعه انسانی مواجه کرده است .  اما در حالی که عربستان  در باتلاق جنگ یمن گرفتار شده ؛ مقام های این کشور و ائتلاف همسو  با عربستان در تجاوز به یمن با تکرار  ادعای واهی تلاش می کنند  بر اشتباهات  خود سرپوش بگذارند.

«عادل الجُبَیر» وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه در کنفرانس موسوم به کشورهای حامی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن در ریاض، بار دیگر در اظهاراتی تکراری و ضد ایرانی مدعی شد: «ایران همچنان از شبه‌نظامیان یمنی حمایت و بر سر راه حل مسالمت آمیز بحران یمن مانع‌تراشی می‌کند.»

وزیران خارجه و رئیسان ستاد کل کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی ضد یمن نیز  با صدور بیانیه‌‏ای ، مدعی شدند: حوثیها موشک‌های خود را از ایران دریافت می‏کنند و باید جلوی این حمایتهای ایران گرفته شود.

 «عادل الجبیر»  جمعه گذشته نیز در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز عربی» در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساس خود گفته بود : «اگر ایران می‌خواهد در جامعه جهانی عضو فعالی باشد، باید دست از دخالت در امور سایر کشورها بکشد.»

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است عربستان‌سعودی همچنان رویکرد پراشتباه، پر هزینه و بی حاصل سال‌های گذشته را در منطقه دنبال می‌کند و این کشور باید با دوراندیشی و بر مبنای مصالح و مسوولیت خود، واقعیت‌های منطقه را به درستی و بدون تعصب و بدور از هر گونه لجاجت بپذیرد.

مقام های ریاض باید واقعیت ها را  بپذیرند و قبول کنند که انها در دو عرصه بازنده و زیان دیده  شده اند . عرصه  نخست  جنگ های نیابتی است که چه در سوریه و چه در یمن عاقبتی جز شکست و گرفتار کردن کشورهای تحت نفوذ عربستان مانند امارات  نداشته  است . اما عرصه دوم این  زیان ، از دست رفتن میلیارد ها  دلار سرمایه  این کشور بخاطر خرید تسلیحاتی بوده که صرف جنگ های نیابتی و  کشتار مردم بی‌گناه  شده است.

منابع انگلیسی اخیرا"گزارش دادند در نیمه نخست سال 2017 فروش سلاح ها ی انگلیسی به عربستان‌سعودی، از یک میلیارد و صد میلیون پوند گذشت.در سفر چند ماه قبل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به ریاض نیز قراردادی تسلیحاتی به ارزش  110 میلیارد  دلار امضا شد.

عربستان‌سعودی با این سلاح‌ها هزاران غیرنظامی یمنی را کشته و میلیون‌ها نفر را  با گرسنگی و بیماری روبه‌رو کرده است.

 پایگاه خبری «النجم الثاقب»، اخیرا" در گزارشی نوشت :

 "..گسترش شیوع وبا و مننژیت در یمن حربه آمریکا و مزدورانش است که در عملیات نظامی علیه ملت بی پناه یمن به بن بست رسیدند."

"عبدالباری عطوان"، نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن، در  یادداشتی در نقد وتحلیل سیاست های مخرب  مقام های عربستان  می نویسد :

"... دیدگاه‌ها  و سیاست های بلند پروازانه شاهزاده بن سلمان نیازمند مناقشه و ارزیابی است، چون قضایا و موضوعات بسیار حائز اهمیت و خطرناکی را شامل می‌شود...، به ویژه آنکه طرح  های بن سلمان تنها بازتاب داخلی نخواهد داشت، بلکه آثار آن همانند اقدام نظامی در یمن آثاری منطقه‌ای برجا خواهد گذاشت."

آنگونه که  بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است تکرار ادعاهای کذب در اجلاس ریاض از بار مسئولیت انسانی و بین المللی کسانی که جنایات شنیعی  مرتکب شده اند، نخواهد کاست.