عقرب 11, 1396 14:16 Asia/Kabul

حدود هشتاد هزار نفر از مهاجرین افغان ساکن ایران برای زیارت عتبات عالیات در اربعین حسینی ثبت نام کرده اند

معاون فرهنگی اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران از ثبت نام حدود هشتاد هزار نفر از مهاجرین افغان ساکن ایران برای زیارت عتبات عالیات در اربعین حسینی خبر داد.

حجت الاسلام محمد علی صالحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از بین مهاجرین ساکن ایران و مشتاق زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام تاکنون حدود هشتاد هزار نفر ثبت نام کرده اند و ویزای بیش از چهل هزار نفر از سفارت عراق اخذ شده و سایر ویزاها هم تا روز شنبه هفته آینده دریافت خواهد شد.

وی افزود: از این جمعیت تعدادی عازم عراق شده اند و از دو روز قبل هم تعدادی از مهاجرین افغانستانی از طریق مرز شلمچه خود را به عراق رسانده اند.

به گفته این مقام اداره اتباع خارجی وزارت کشور ایران زائران افغانستانی که از داخل افغانستان قصد سفر به عراق و زیارت را دارند در صورتی که ویزای عراق را داشته باشند می توانند صرفاً از طریق مرز شلمچه برای زیارت عازم شوند.

به گفته صالحی امکانات لازم برای زائرین در نظر گرفته شده و در مرز شلمچه 9 موکب برای پذیرایی از اتباع افغانستانی، پاکستانی و سایر کشورها برپا شده که، غذا، امکانات بهداشتی، درمانی و استراحت در آن ها فراهم است.

وی یاد آور شد که در بین راه و در داخل ایران هم در سمنان و قم موکب هایی برپا شده که خدمت رسانی به اتباع خارجی را به عهده دارند و امکانات استراحت شبانه هم در آن ها در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تعدادی از مهاجرینی که برای راهپیمایی اربعین حسینی ثبت نام کرده اند اما موفق به کسب مجوز سفر نشده اند گفت: کسانی که در طرح های شناسایی شرکت کرده اند و رسید دارند شامل چند دسته می شوند که دولت عراق با دادن ویزا به دسته هایی از آن ها موافقت کرده اما تعدادی مدارک لازم را برای دریافت ویزا در اختیار نداشتند و دولت عراق هم برای آن ها ویزا صادر نکرده است.

صالحی در مورد دارندگان پاسپورت هم اظهار داشت: با سفارت عراق هماهنگی لازم انجام شده تا برای اتباع افغانستانی که دارای پاسپورت الکترونیکی و اقامت یکساله در ایران هستند ویزای عراق صادر شود که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سفارت عراق تا مدتی قبل پاسپورت های معمولی را نمی پذیرفت که با هماهنگی و اصرار پذیرفته برای دارندگان پاسپورت های معمولی و اقامت یکساله هم ویزا صادر کنند که دارندگان این نوع پاسپورت ها هم می توانند به سفارت عراق مراجعه و ویزا دریافت کنند و از طریق مرز شلمچه عازم عراق شوند.

 

کلیدواژه