اتهام سازی ضد ایران با چراغ سبز امریکا +نظرات کارشناسی
(last modified Mon, 06 Nov 2017 08:59:26 GMT )
عقرب 15, 1396 13:29 Asia/Kabul
  •  اتهام سازی ضد ایران با چراغ سبز امریکا +نظرات کارشناسی

دونالد ترامپ ،رییس جمهور ی آمریکا درادامه سیاست های ضد ایرانی اش  ، در ادعایی بی‌اساس مسئولیت شلیک موشک از یمن به ریاض را متوجه ایران دانست.

عربستان سعودی روز شنبه از رهگیری یک موشک بالستیک بر فراز ریاض خبر داد و اعلام کرد که این موشک از سمت یمن شلیک شده است.

امیر حاتمی ،وزیر دفاع ایران درپاسخ به  این ادعای آمریکا  گفت: دشمن از هر فرصتی برای اتهام زنی علیه ایران استفاده می کند و قطعا ما این مسئله را رد می‌کنیم.

 جنگ یمن تبدیل به یک جنگ فرسایشی برای عربستان سعودی شده است .جنگی که  روزانه تلفات و خسارات مالی و جانی فراوانی برای این کشور و شهروندان غیر نظامی یمن به همراه دارد.

عملیات نظامی عربستان در یمن ۲۵ مارس ۲۰۱۵ با حملات گسترده هوایی عربستان سعودی تحت نام «عملیات طوفان قاطعیت» آغاز شد.نگاهی به سازماندهی جنگ از سوی عربستان و اجرای «عملیات طوفان قاطعیت» که پس ازحمله‌های ۲۷ روزه عمدتاً هوایی به در گیریهای دریایی و زمینی نیز کشیده شد، نشان می دهد که برنامه ریزان سیاسی و استراتژیست‌های نظامی عربستان سعودی بر این باور بودند که در مدتی کوتاه به هدفهای خود در یمن نایل خواهند شد، امااین گونه نشد.

رییس جمهوری امریکا درحالی  ایران را به مداخله و مانع تراشی در یمن متهم می‌کند که سیاست‌های ریاض –واشنگتن در سوریه و یمن با شکست رو به‌رو شده است و با هدف سرپوش گذاشتن بر این شکست‌ها، اتهام‌هایی را هرازگاهی ضد ایران مطرح می‌کند. 

«سید حسین موسویان» دیپلمات پیشین ایران در میزگرد تلویزیون چین درباره تجاوز عربستان به یمن، آمریکا را شریک جرم عربستان در جرایم جنگی و تجاوزات به یمن دانست و گفت: جنگ، امنیت نمی‌آورد و نتیجه حمله ریاض به یمن، ناامنی برای عربستان در سال‌های آینده خواهد بود."

 آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم، سیاست‌هایی در پیش گرفتند که  مطابق  اسناد و گزارش های منتشره به کشته شدن  میلیون ها انسان  منجر گردید . جنگ‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا درویتنام ، افغانستان، اندونزی، پاکستان، سودان، عراق و کشورهای دیگر جان میلیون‌ها نفر را گرفت. ایران  نیز  یکی از قربانیان همین جنگ‌ها بوده است.

پروفسور «چارلز چمیتز» استاد دانشگاه تاوسان آمریکا و کارشناس مسائل خاورمیانه و یمن در موسسه خاورمیانه در گفت و گویی با خبرگزاری مهر  در زمینه نقش امریکا در جنگ یمن  می گوید :

"نقش ایالات متحده امریکا در جنگ یمن بسیار پررنگ است. ایالات متحده آمریکا به طور مستقیم از طریق کمپین مبارزه با القاعده و به طور غیر مستقیم از طریق حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن دخالت می کند."

آمریکا نه تنها خود  مسوول مستقیم کشتار انسان ها است ، بلکه از جنایات رژیم های کودک کش از جمله عربستان و اسراییل نیزدرفلسطین و یمن  حمایت کرده است . انچه در اظهارات سراسر کذب ترامپ  به ایران نسبت داده شده در واقع تصویری از کارنامه چند ساله  امریکا در عربستان است  . اما مقام های واشنگتن  بجای پاسخگو بودن  در باره  عملکرد خود سعی دارند ایران را مسوول  وضعیت  کنونی منطقه نشان دهند و با این ادعا سازی مقام های عربستان را به ادامه سیاست ایران هراسی تشویق می کنند .