عقرب 16, 1396 11:16 Asia/Kabul

باید جلو فعالیت احزابی که توسط سازمان های استخباراتی و ناقضین حقوق بشر ایجاد می شوند، گرفته شود

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: باید جلو فعالیت احزابی که توسط سازمان های استخباراتی و ناقضین حقوق بشر ایجاد می شوند، گرفته شود.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به خبر لغو مجوز فعالیت تعدادی از احزاب از سوی وزارت عدلیه افغانستان به دلیل ایفای نقش مخرب گفت: بسیاری از احزاب سیاسی که ایجاد شده اند خلاف معیارهای تعیین شده و برای بیگانگان فعالیت می کنند و طبیعی است که باید جلو آن ها گرفته شود.

"عبدالبصیر انور" وزیر عدلیه افغانستان پیشتر اعلام کرد: بسیاری از احزاب سیاسی در افغانستان برای فعالیت‌های قومی و زبانی تشکیل شده‌اند و این وزارت در چند سال اخیر مجوز فعالیت 45 حزب سیاسی را لغو کرده است. آنان به دلیل دامن زدن به اختلافات قومی و زبانی و عدم فعالیت موثر مجوز فعالیت خود را از دست داده‌اند.

خروتی افزود: در مملکتی جنگ زده مانند افغانستان تعدادی افراد فاقد هویت سیاسی احزابی غیر مشروع تشکیل می دهند و فعالیت های خلاف منافع ملی انجام می دهند که بایدجلوی آن ها گرفته شود.

به گفته این روزنامه نگار افغان از سوی دیگر وزارت عدلیه افغانستان شش ماه قبل به احزاب شش ماه فرصت داده بود مدارک لازم را که شامل تعداد مشخصی تذکره تابعیت و نام تعداد مشخصی افراد از ولایات مختلف بود تکمیل کنند در غیر اینصورت با مشکل مواجه شده و فعالیتشان غیر قانونی اعلام می شود.

خروتی عنوان کرد: این در حالی است که تعدادی از گروه ها تنها نام حزب را با خود دارند و غیر از هسته رهبری اعضای دیگری ندارند. اعلام وزارت عدلیه می تواند زمینه فعالیت را برای احزاب قانونی و خدمتگزار فراهم کند و جلو فعالیت احزابی که توسط استخبارات منطقه یا سازمان های جاسوسی و گروه های ناقض حقوق بشر ایجاد می شوند باید گرفته شود.

این کارشناس سیاسی گفت: در افغانستان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها را پیش رو داریم و قرار است حکومت این انتخابات را براساس سیستم تک حزبی دایر کند، اگر به این شکل دایر شود احزابی که واقعا حزب هستند و جوازهایشان بر اساس تعداد اصلی اعضایی که دارند صادر شده می توانند در چنین شرایطی نماینده های خود را به شورای ملی و شوراهای ولسوالی ها معرفی کنند.

وی افزود: در حال حاضر در افغانستان حالت هرج و مرج جریان دارد تظاهرات بصورت پراکنده و بدون توجه به اینکه احزابی پشت آن ها باشد یا نباشد برگزار می شود، در هر نقطه عملیات مسلحانه انجام می شود، هر کسی حتی در سایه نفوذ مخالفین دولت یا در سایه نفوذ دولت کارهایشان را انجام می دهند حتی در شهر کابل آدم ربایی انجام می شود.

خروتی بیان داشت: البته جلوگیری از فعالیت احزاب غیر قانونی به این معنا نیست که اوضاع کاملاً خوب خواهد شد زیرا مسایل زیادی در تخریب اوضاع در این کشور نقش دارند اما به خاطر برگزاری بهتر انتخابات آینده این کار باید پیگیری شود.

 

کلیدواژه