عقرب 26, 1396 15:47 Asia/Kabul
  •  رقابت و همکاری دوگزینه فراروی داعش و طالبان در افغانستان

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از همکاری گروه طالبان و گروه تروریستی داعش در این کشور، خبر داد .

عبدالله عبدالله  درسخنانی درکابل گفت،داعش بدون همکاری طالبان نمی تواند به  اهداف خود در افغانستان برسد.

وی گروه طالبان را پشتوانه مهم گروه تروریستی داعش در افغانستان دانست و افزود، این دو گروه در ماهیت یکسان هستند، اما داعشی ها از شیوه های خشن تری برای اجرای حملات تروریستی استفاده می کنند.

این اظهارات عبدالله عبدالله در حالی بیان شد که گروه تروریستی داعش، انفجار تروریستی روزپنج شنبه کابل را بر عهده گرفت.درانفجار تروریستی روز پنج شنبه مقابل هتل "قصرنوین"، کابل 14 نفر از جمله هشت نیروی پلیس و شش غیر نظامی افغان کشته و هجده نفر دیگر هم زخمی شدند.

سخنان رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان درباره این که گروه داعش بدون همکاری و حمایت طالبان می تواند اهداف خود در این کشور را به پیش ببرد درحالی است که از یکسال گذشته تاکنون بارها اخباری درباره درگیری این دو گروه در افغانستان منتشر شده است.

حدود دو هفته پیش استاندارجوزجان افغانستان از آواره شدن هزاران نفر در پی درگیری های  گروه های طالبان و داعش در این استان،خبرداد.

علاوه برجوزجان، درگیری نیروهای طرفدار این دو گروه دراستان ننگرهاردر یک ماه گذشته هم خبرساز بوده است. 

واقعیت آن است که رقابت و همکاری بین دو گروه طالبان و داعش در افغانستان دو سناریویی است که می تواند بر روابط آنان حاکم بشود. 

البته با توجه به جنگ بین طالبان وداعش برای کسب قدرت بیشتر و توان تاثیر گذاری گسترده تر در افغانستان،سناریو رقابت که توام به خشونت و درگیری است دریکسال گذشته محور مناسبات آنان بوده است.

از نظرگروه طالبان، حضور داعش درافغانستان وبرنامه این گروه برای توسعه نفوذ بیشتردراین کشورمی تواند موقعیت و جایگاه طالبان درافغانستان به عنوان جبهه اصلی پیدایش وفعالیت این گروه را به مخاطره اندازد. 

بر همین اساس است که طالبان برای جلوگیری از توسعه نفوذ و حضور داعش در افغانستان،سیاست مهار این گروه را در پیش گرفته اند.

اگر چه رئیس اجرایی کابینه افغانستان در توضیح مناسبات بین داعش و طالبان به  این مسئله اشاره دارد که داعش بدون حمایت و همکاری طالبان نمی تواند اهداف خود دراین کشور را به پیش ببرد،اما این موضع عبدالله به این مفهوم نیست که مناسبات آنان در چارچوب همکاری بگنجد،زیرا وجود یک منازعه مسلحانه دستکم از یکسال گذشته تاکنون به معنای رقابت خشونت بار آنان است. 

از سخنان عبدالله این برداشت می شود تازمانی که طالبان از داعش در افغانستان حمایت نکند ،این گروه در این کشور برای تحقق برنامه های خود موفق نخواهد شد.

البته باید توجه داشت که ممکن است با در نظر گرفتن ملاحظاتی،طالبان و داعش دربرخی موارد که منافع مشترک آنان تامین می شود به همکاری روی آورند اما این مسئله موقت خواهد بود.

به خصوص آنکه سخنگوی گروه طالبان ،گروه داعش را تکفیری خوانده و به دلیل چارچوب فکری و ایدئولوژیک طالبان،همکاری با داعش امکان پذیر نمی شود.  

وحید مژده کارشناس سیاسی افغانستان می گوید، اتحاد طالبان و گروه داعش غیر قابل تصور است،زیرا این دو گروه از نظر ایدئولوژی در تضاد هستند وطالبان، داعش را دست نشانده امریکا میدانند.

بنابراین؛ طالبان و داعش دو گروه رقیب در افغانستان هستند که هر کدام بر اساس ایدئولوژی خود، طرف مقابل را مانعی برای موقعیت خود دراین کشور می دانند.

کلیدواژه