عقرب 27, 1396 14:15 Asia/Kabul
  • جنگ دیپلماتیک عربستان علیه آلمان بر سر سعد حریری

عربستان سعودی بامداد شنبه در اعتراض به اظهارات اخیر «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان که رفتارهای رژیم سعودی در قبال «سعد حریری» ، نخست وزیر لبنان را نامتعارف خوانده بود، سفیر خود را از برلین فراخواند.

 وزارت امورخارجه سعودی اعلام کرد ریاض قصد دارد یک یادداشت اعتراض را نیز تسلیم سفیر آلمان در عربستان کند.

 «زیگمار گابریل» پنجشنبه شب در نشست خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر  امور خارجه لبنان در برلین، از اقدامات عربستان سعودی در قبال سعد حریری ،  نخست وزیر لبنان به شدت انتقاد کرد و آن را غیرمعمول دانست.

«سعد حریری» در اقدامی مشکوک طی بیانیه‌ای که در ریاض، پایتخت عربستان  قرائت کرد از سمت نخست وزیری لبنان استعفاء کرد.

استعفای حریری تحت فشارعربستان و با هدف تشدید مداخله جویی های ریاض در امور داخلی لبنان جهت ضربه زدن به حزب الله لبنان انجام شد.  کارشناسان حقوق بین الملل با تاکید بر اینکه عربستان‌ سعودی می بایست به  قوانین بین‌‎ المللی احترام بگذارد بر این باورند که آنچه برای قطر رخ داد  به نوعی دیگر علیه لبنان در حال رخ دادن است . در این چارچوب عربستان‌ سعودی درصدد است تا لبنان را تحت سلطه خودش درآورد. تحولات منطقه نشان می دهد  تحرکاتی جاه طلبانه از سوی عربستان برای تسلط بر کشورهای کوچک منطقه انجام گرفته است تا این کشورها را وادار به پیروی از سیاستهای دیکته شده عربستان در منطقه کنند .  روند سیاست خارجی در عربستان چند ماه پس از سفر " دونالد ترامپ"   رئیس جمهوری آمریکا و انعقاد قراردادهای  صدها میلیارد دلاری در زمینه های نظامی و اقتصادی و رقص با شمشیر او با تعدادی از اعضای خاندان آل سعود، با یک حرکت ناگهانی محاصره قطر و تسویه حساب های درون خاندان پادشاهی، وارد مرحله پر مخاطره ای شده است.  در چنین رویکردی ، مقامات سعودی برای انحراف افکار درون و حتی خارج از این کشور از تغییرات ناگهانی سیاسی و گرایش بیش از پیش ریاض به سوی آمریکا و اسرائیل، به تنش آفرینی با لبنان دست زده اند که  نگرانی منطقه ای و جهانی را در پی داشته است . این وضعیت در حالی است که رژیم بدوی آل سعود خود را پایبند به بسیاری قواعد و مقررات مندرج در حقوق و روابط بین الملل  نمی داند . رژیم آل سعود با چنین تفکری  عملا" بر اساس قانون  جنگل در عرصه بین الملل رفتار کرده و چنین تحرکاتی نگرانی  کشورهای  مختلف از جمله برخی از کشورهای اروپایی که از حامیان این رژیم نیز محسوب می شوند ،  در پی داشته است . این تحولات در حالی است که اخبار گویای آن است که سعد حریری عربستان را ترک و عازم فرانسه شده است . با سفر سعد حریری به فرانسه و افشای جزئیات بیشتری از حواشی مربوط به استعفای اجباریش در عربستان و احتمال  برخی از زد و بندهای عربستان  با فرانسه بر سر سعد حریری ، افکار عمومی را بیش از پیش در جریان توطئه سعودی علیه لبنان قرار خواهد داد . چنین وضعیتی بر حجم انتقادات بین المللی علیه عربستان خواهد افزود .  در چنین فضایی عربستان با جنجال دیپلماتیک و تنشهای سیاسی و انتقال بحران زایی های خود علیه لبنان به اروپا  درصدد است جامعه جهانی را به سکوت در برابر ماجراجویی هایش در منطقه وادار کند . اما واکنشهای فزاینده جهانی علیه عملکرد عربستان از جمله موضعگیری صریح آلمان علیه اقدامات عربستان  و تاکید روسیه بر ضرورت تداوم حضور حزب الله در عرصه سیاسی لبنان از جمله مشارکت در دولت لبنان بیانگر شکست دیگری برای سیاست خارجی عربستان پس از ناکامی هایش در عراق ، سوریه ، یمن و قطر است . ناکامی های پیاپی سیاستهای عربستان در منطقه به دلیل سیاستهای نسجیده اش ، این کشور را به ماجراجویی شکست خورده تبدیل کرده است.   

کلیدواژه