قوس 01, 1396 10:00 Asia/Kabul
  • تاکید رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان برمبارزه با تروریسم

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت،گروه‌های تروریستی خوب و بد ندارند و همگی آنها باید نابود شوند .

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان درنشست سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد،با تفکیک بین گروه های تروریستی نمی‌توان مدعی مبارزه با این پدیده شوم شد.

وی افزود،نابودی مراکز امن تروریستها درمنطقه ، موجب تامین امنیت و ثبات در افغانستان خواهد شد.

پیش از این نیز دیگر مقامات افغانستان از جمله  محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور ، ضمن هشداردرباره تمایز بین تروریسم و تفکیک آن به خوب و بد به کشورهای حامی تروریسم اعلام کرده بود کشورهایی که در حمایت از گروه های افراطی در افغانستان گام برمی دارند در نهایت خود منزوی می شوند.

 مخاطب سخنان رئیس اجرایی کابینه افغانستان درباره این که با تمایز بین تروریست ها و تفکیک آنان به خوب و بد نمی توان مدعی مقابله با این پدیده شد،پاکستان است که از نظر مقامات آن کشور با برخورد دو گانه با تروریسم موجب ناکامی روند مبارزه با افراط گرایی  در افغانستان و در سطح منطقه شده است.

به باورمقامات افغانستان،پاکستان با تفکیک تروریسم به خوب وبد،موجب شده تا همکاری منطقه ای در مبارزه با این پدیده شکل نگیرد و عدم انسجام و یکپارچگی در این زمینه موجب ایجاد فرصتی برای افراط گرایان برای پیشبرد اهداف شوم آنان شده است.

درچارچوب این تفکرکه مقامات افغانستان آنرا محور ارزیابی خود از نوع مواجهه پاکستان با تروریسم قرارداده اند،این کشور با گروه های افراطی که امنیت و ثبات در داخل پاکستان را به مخاطره می اندازند،مقابله می کند اما از تروریسم در داخل افغانستان حمایت می کنند که بدین ترتیب موجب تمایز بین گروه های تروریستی شده که دارای بنیان اشتباهی است.

این موضع مقامات افغانستان در حالی مطرح می شود که دولت پاکستان چنین رویکردی را از سوی کابل ناامید کننده خوانده و آنرا موجب آسیب به روند مبارزه با تروریسم ارزیابی کرده است.

اظهارات تازه عبدالله درباره برخورد دو گانه پاکستان با تروریسم و تامین امنیت منطقه در گرو نابودی پناهگاه های افراط گرایان در خاک این کشور، حاکی از تداوم بی اعتمادی در مناسبات این دو کشور همسایه است که علیرغم  مواجهه مشترک با این تهدید،زمینه برای همگرایی و همکاری آنان برای مقابله مشترک و موثر با پدیده شوم تروریسم فراهم نشده است. 

محسن مختار از کارشناسان سیاسی و نظامی در افغانستان می گوید،وقت آن رسیده تا جامعه جهانی و آمریکا بر ضد پایگاه‌های تروریست‌ها در پاکستان اقدام کنند.      

درچنین شرایطی است افغانستان همچنان؛خشونت و تروریسم در داخل خاک خود را ناشی از سیاست های پاکستان می داند و بر این عقیده است که جامعه جهانی باید با فشاربیشتر،این کشور را به تغییر رویکرد خود در قبال امنیت و ثبات در افغانستان و همچنین مسئله مهم تروریسم وادار کند.

حشمت غنی احمدزی کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید،تا زمانی که ارتش پاکستان دست از حمایت گروه‌های تروریستی برندارد و از طالبان نیز نخواهد که از جنگ دست بردارند، ناامنی‌های افغانستان ادامه می‌یابد و انتظار بهبود اوضاع امنیتی نمی‌رود.

بنابراین،در این شرایط افغانستان انتظار دارد پاکستان برای نشان دادن حسن نیت خود درپایبندی به تامین صلح و ثبات در آن کشور،سیاستی شفاف در قبال پدیده شوم تروریسم اتخاذ کند.   

کلیدواژه