امکان طرح بحث برگزاری لویه جرگه عنعنوی برای بهبود اوضاع افغانستان
(last modified 1396-09-07T09:32:31+00:00 )
قوس 07, 1396 14:02 Asia/Kabul

شرایط قانونی برای برگزاری لویه جرگه قانون اساسی در افغانستان فراهم نیست اما در مورد برگزاری لویه جرگه عنعنوی می توان بحث کرد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: شرایط قانونی برای برگزاری لویه جرگه قانون اساسی در افغانستان فراهم نیست اما در مورد برگزاری لویه جرگه عنعنوی یا سنتی برای بهبود اوضاع این کشور می توان بحث کرد.

اسدالله ولوالجی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اصرار برخی از شخصیت های افغان به برگزاری لویه جرگه برای تصمیم گیری در خصوص بهبود اوضاع این کشوراظهار داشت: برگزاری لویه جرگه سنتی اگر به نفع کشور باشد می تواند در مشورت با مردم مورد بحث قرار بگیرد.

وی افزود: از زمانی که قانون اساسی در افغانستان به تصویب رسید بسیاری از مواد آن رعایت نشده، شرایط افغانستان هم به گونه ای است که مطابقتی با اجرای احکام قانون اساسی ندارد، به عنوان مثال از چند دوره قبل انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده برگزار نشده است.

به گفته این کارشناس سیاسی انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم بسیار جنجالی شد و دولتی که تشکیل شد بر اساس مفاد قانونی نبود. حکومت وحدت ملی و حضور رئیس جمهور و رئیس اجرایی در راس حکومت به هیچ عنوان در قانون اساسی افغانستان جایی ندارد و این دولت بر اساس مصلحت و میانجی گری به منظور جلوگیری از بروز بحران ایجاد شد.

ولوالجی یادآور شد بر اساس توافقی هم که شده بود باید دو سال پس از تشکیل حکومت وحدت ملی لویه جرگه قانون اساسی دایر می شد و تغییراتی در قانون ایجاد می کرد تا حکومت به شکل دیگری ادامه کار دهد که آن هم دایر نشد.

این روزنامه نگار افغان بیان کرد: اکنون هم اگر قرار باشد لویه جرگه قانون اساسی برگزار شود قانونی نخواهد بود زیرا اعضای لویه جرگه شامل نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان و همچنان نمایندگان شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی ها است اما تاکنون انتخابات شوراهای ولسوالی ها برگزار نشده و نمایندگان ولسوالی ها مشخص نیست.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اگر هم قرار باشد لویه جرگه سنتی برگزار شود باز هم به دلایل مختلف از بسیاری مناطق دور دست نمایندگان نمی توانند به کابل بیایند، به هر صورت اگر با این شرایط لویه جرگه به نوعی برگزار شود و بتواند کمکی به حل مشکلات افغانستان کند خوب است اما اگر به مشکلات بیفزاید طبیعی است که برگزاری آن به مصلحت نخواهد بود.

وی اضافه کرد: برگزاری لویه جرگه باید در مشورت و هماهنگی با احزاب و مردم افغانستان و همچنان کمک کنندگان مالی و امنیتی این کشور صورت بگیرد تا بتواند گرهی از مشکلات باز کند.

 

کلیدواژه