قوس 12, 1396 11:04 Asia/Kabul

فاز نخست بندر شهید بهشتی «چابهار» واقع در کرانه آبهای جنوب شرق ایران در دریای عمان امروز/یکشنبه / با حضور  حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و مقامات 27 کشور جهان افتتاح می شود  .

این بندر نقشی کلیدی در توسعه تعاملات تجاری و ترانزیت کالا از میسر دریایی  ایران دارد و دروازه ای برای راهیبابی کشورهای  همسایه جنوبی و حاشیه  اقیانوس هند  به بازارهای وسیع شمالی ایران و اسیای مرکزی است . موضوعی که از سال ها قبل مورد توجه دیپلماسی اقتصادی کشورهای منطقه بویژه هند  بوده است .

«سوشما سواراج »  Sushma Swaraj وزیر امور خارجه هند روز شنبه و در آستانه  افتتاح  بندر شهید بهشتی در چا بهار، در دیدار با  «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران  خواستار گسترش مناسبات کشورش  با جمهوری اسلامی ایران شد .

توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار، ماه مه 2016 با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور در تهران امضا شد. ایران و هند در زمینه اعطای 150 میلیون دلار فاینانس هند به ایران ، برای توسعه بندر چابهار (جنوب شرق ایران ) و سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری این کشور در چابهار توافق کرده اند. با اجرای این طرح هند می تواند از بندر چابهاربه افغانستان دسترسی پیدا کند.

 بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد .با افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی، بندری با 8.5 میلیون تن ظرفیت و با احتساب پس‌کرانه 15 میلیون تن ظرفیت فعال می شود که به اندازه کل بنادر کشور است. در پس‌کرانه بندر چابهار ریل و جاده در حال اجراست و تا سه سال آینده چابهار از طریق ریل به زاهدان و شبکه ریل سراسری وصل می‌شود. 

«نیتین گادکاری»Niitin Gaddikari وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند درسفر اخیرش به تهران   براهمیت تجاری   چابهار و مشارکت هند در اجرای پروژه های این بندر تاکید کرد  و گفت : دولت هند بصورت ویژه علاقمند است که پروژه بندر چابهار هرچه زودتر به بهره برداری برسد و تجار هندی نیزعلاقمند به سرمایه گذاری در پروژه های بندر چابهار هستند.

هند بیش از 17میلیارد و پانصد میلیون دلار مبادلات تجاری با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان دارد . پیش بینی می شود تا سال 2020 سالیانه بیش از 16 میلیون تُن کالا از هند به آسیای مرکزی صادر شود.هند می تواند  کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه ، قفقاز و بخصوص جمهوری آذربایجان و روسیه و از آنجا به کشورهای لتونی، استونی و بلاروس نیز ترانزیت کند . 

 امروز این  فرصت طلایی به واقعیت پیوسته و می تواند حلقه ای محکم  برای همکاری مشترک میان ایران و هند و دیگر کشورهای منطقه بوجود آورد.