دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با رئیس جمهور افغانستان در کابل 
(last modified 1396-09-19T08:55:35+00:00 )
قوس 19, 1396 13:25 Asia/Kabul
  •  دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با رئیس جمهور افغانستان در کابل 

رایزنی رهبران کشورهای منطقه به منظور اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان همچنان ادامه دارد .

در همین ارتباط ، "رشید مردوف"   وزیر امور خارجه ترکمنستان با "اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان در کابل دیدار و درباره گسترش همکاری های دوجانبه و طرح موسوم به تاپی گفتگو کرد .

در این دیدار ، رشید مردوف از آمادگی عشق آباد برای حمایت از طرح های اقتصادی منطقه خبر داد و "اشرف غنی" نیز از طرح انتقال گاز موسوم به "تاپی" استقبال کرد .

عشق آباد و کابل قصد دارند در طرح بزرگی نظیر انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان مشارکت کنند که در صورت اجرا ، می تواند اقتصاد این کشورها را متحول سازد .

خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - تاپی - قرار است سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از مسیر افغانستان به پاکستان به هند انتقال دهد . پیش از این ، مقرر شده بود خط لوله تاپی در سال جاری میلادی به بهره برداری برسد ، اما اخیرا" گفته می شود ، خط لوله تاپی در سال 2018 میلادی به بهره برداری خواهد رسید . علاوه بر این ، هزینه اولیه ساخت خط لوله انتقال گاز از مسیر تاپی ، 9 میلیارد دلار پیش بینی شده بود ، اما تا سال آتی میلادی بعید است که ، این رقم ثابت باقی بماند . بسیاری از کارشناسان امور اقتصادی و انرژی به بهره برداری رسیدن این مسیر انتقال گاز طبیعی را بعید می دانند . از جمله "الکساندر کنیازف" Alexander Konyazov استاد تاریخ و کار‌شناس سیاسی روس ، دیدگاه‌های خود را در خصوص طرح انتقال گاز ترکمنستان به هند و مواضع طرف‌های مربوط به آن را مطرح کرد . در این یادداشت آمده است :

"احتمالا دولت ترکمنستان درک می‌کند که احداث خط لوله تاپی و صدور گاز به خارج پروژه‌ای است که به موفقیت آمیز بودن آن نمی‌توان اعتماد زیادی داشت" .

در این شرایط بدیهی است که ، موضوع خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به هند ، بزرگترین و مهمترین طرح همکاری اقتصادی دوکشور همسایه در منطقه است و می تواند تحول عمیقی در صنعت و اقتصاد این کشورها ایجاد کند و دوکشور را به سمت شکوفایی پیش ببرد . با وجود این ، بهره برداری از این مسیر انتقال گاز طبیعی ، اما و اگرهای زیادی پیش رو دارد .  

ناگفته نماند که ، تفاهمنامه ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان در روز 11 دسامبر سال 2010 میلادی در عشق‌آباد امضا شد . پیش از آن نیز ، در سال 2007 میلادی ، موافقتتنامه انتقال گاز از مسیر موسوم به تاپی توسط رهبران وقت افغانستان ، ترکمنستان ، پاکستان و هند امضا شده بود . در حقیقت ، طی بیش از یک دهه گذشته ، چندین بار موافقتنامه ساخت این مسیر انتقال گاز توسط مقام های مختلف کشورهای واقع در طول این مسیر امضا شده است  .بدیهی است که ، تکرار امضای قرارداد ساخت طرح خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به هند ، نشان دهنده وجود مشکلاتی درطول این مسیر است . ازجمله این مشکلات می توان به ناامنی ، طولانی بودن مسیر ، غیراقتصادی بودن و ناتوانی کشورهای ذینفع در طول این مسیر برای سرمایه گذاری و همچنین فقدان سرمایه گذار خارجی اشاره کرد .