چین میزبان گردهمایی «صلح خاورمیانه» با هدف حل مساله فلسطین
(last modified 1396-09-20T09:24:09+00:00 )
قوس 20, 1396 13:54 Asia/Kabul
  •  چین میزبان گردهمایی «صلح خاورمیانه» با هدف حل مساله فلسطین

وزیر امور خارجه چین از برگزاری گردهمایی «صلح خاورمیانه» با هدف حل مساله فلسطین با حضور طرف های ذی ربط در آینده نزدیک در پکن خبر داد.

« وانگ یی»  " وزیر امور خارجه چین با اشاره به برگزاری این گردهمایی تاکید کرد، آینده منطقه خاورمیانه باید بر اساس گفت و گو و مطابق با قطعنامه های سازمان ملل تعیین شود.

از دیر باز دولت چین از گروههای فلسطینی در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی حمایت کرده است اما هیچگاه رودرروی این رژیم و یا امریکا در موضوع فلسطین قرار نگرفته است. اخیرا" با توجه به تصمیم دولت چین برای ایفای نقش فعالتر در تحولات بین المللی و به گونه ای نشان دادن مسئولیت پذیری پکن ، دولت چین اعلام کرده است که قصد دارد اجلاسی را در مورد خاورمیانه با رویکرد فلسطین برگزار کند .اما اظهارات وزیر امور خارجه چین در مورد اینکه اگر قرار باشد درباره قدس  تصمیمی گرفته شود، لازم است این کار بر اساس گفت و گو صورت گیرد و مقررات موجود جهانی مورد توجه قرار گیرد نشان می دهد که موضع وی سازشکارانه و خلاف دیدگاههای مسلمانان در این خصوص است .زیرا مسلمانان نه تنها رژیم صهیونیستی را به عنوان موجودیت سیاسی نمی پذیرند بلکه قدس جز لاینفک خاک فلسطین است که به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست .   

آردان زنتورک Ardan Zenturk کارشناس سیاسی ترک

"موضوع قدس فقط مختص دنیای عرب نیست بلکه مساله همه کشورهای مسلمان است و باید برای مقابله با این فتنه خطرناک دست به کار شده و  جبهه قدرتمندی را علیه اظهارات نابخردانه دونالد ترامپ در مورد قدس شریف ایجاد کنند."

اما در مورد خاورمیانه دولت چین درصدد است با برگزاری همایشی در باره تحولات آن نشان دهد که در مورد وضعیت این منطقه حساس است. این در حالی است که چین به دلیل واردات انرژی از خاورمیانه به ثبات و آرامش در این منطقه نیاز دارد و بازارهای جذاب خاورمیانه نیز برای چین از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل  چین درصدد است با برگزاری همایش به گونه ای با دعوت از مسلمانان به خویشتنداری مانع از بروز بحران و ناامنی در خاورمیانه شود. چرا که چین برای اجرای طرح های اقتصادی  خود در منطقه بخصوص طرح "یک کمربند -یک جاده"به صلح و ثبات منطقه و همچنین همکاری نیازمند است. 

لی شائو شیان، Li Xiao Xi'an کارشناس مسایل سیاسی 

"منطقه خاورمیانه به صلح و ثبات و بازسازی و توسعه اقتصادی نیاز دارد. توسعه اقتصادی پایه ثبات است. همانطور که جامعه جهانی می داند، چین برای اجرای پیشنهاد "یک کمربند و یک جاده" تلاش می کند. رعایت "یک کمربند و یک جاده" چین در خاورمیانه برای توسعه اقتصادی این منطقه مفید است. از لحاظ سیاسی، چین نیروی مثبت در بازسازی نظم سیاسی خاورمیانه است و مایل است در روند ثبات سیاسی  و بازسازی سیاسی خاورمیانه در آینده نقش مثبت ایفا کند."

با این حال ،چین زمانی می تواند به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل در خاورمیانه نقش مثبت در جهت برقراری صلح و امنیت ایفا کند که از توانایی و ظرفیت های خود بخصوص در شورای امنیت در حمایت از مواضع کشورهای اسلامی از جمله در مساله فلسطین استفاده کند. تردیدی نیست ادامه سیاست محتاط آمیز چین در مواجهه با آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد تحولات منطقه ای، نمی تواند انتظارات چین را  در خاورمیانه تامین کند.

کلیدواژه