قوس 25, 1396 13:56 Asia/Kabul

همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در مبارزه با داعش در افغانستان می تواند در نابودی این گروه اثرگذار باشد

فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در مبارزه با داعش در افغانستان می تواند در نابودی این گروه اثرگذار باشد.

امیر محمد ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان مبنی بر اینکه بهترین روش برای شکست گروه تروریستی داعش در افغانستان افزایش همکاری‌های نظامی با ایران است اظهار داشت: خطر داعش یک خطر مقطعی و کوتاه مدت نیست بنابراین ایجاب می کند که کشورهای منطقه برای نابودی آن باهم همکاری کنند.

وی افزود: شکست داعش در عراق و سوریه زمینه حضور این گروه تروریستی در افغانستان را فراهم می کند زیرا در شرایط کنونی این کشور را بهترین مکان برای خود می دانند، از این لحاظ ایجاب می کند که بین ایران و افغانستان در ابعاد مختلف همکاری صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجارب و توانمندی که در عرصه نظامی و در امر مبارزه با داعش دارد به فغانستان کمک کند، مردم افغانستان هم برای جنگ با داعش آمادگی دارند و هیچ گاه حضور این گروه را در کشور خود نمی پذیرند.

به گفته این کارشناس افغان تعدادی از نیروهای داعش با استفاده از ناامنی های موجود در مناطقی از افغانستان نفوذ کرده اند اما برای اینکه این گروه نتواند هسته های مرکزی خود را ایجاد کند و جبهات خود را بصورت گسترده فعال کند ضروری است که دو کشور اسلامی و همسایه در تفاهم و همکاری باهم در امر مبارزه با این گروه تروریستی اقدامات مشترک و لازم را انجام دهند.

ضیایی تاکید کرد: نقش کشورهای همسایه در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان موثر و مفید است و مخصوصاً نقش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه برجسته است و مردم افغانستان در شرایط کنونی نیاز به کمک و مساعدت در عرصه های مختلف دارند.

وی اضافه کرد: تروریزم و گروه های هراس افکن و نیز مواد مخدر و فساد اداری از چالش های عمده ای است که مردم افغانستان با آن مواجهند از اینرو کشورهای همسایه می توانند در برقراری امنیت و ثبات و دوام آن و مبارزه با مواد مخدر و گروه های افراطی بویژه داعش نقش برجسته ای ایفا کنند.

 

کلیدواژه