معامله آل سعود با آمریکا: حمایت از اسرائیل، جنایت در یمن
(last modified 1396-09-27T11:16:47+00:00 )
قوس 27, 1396 15:46 Asia/Kabul
  • معامله آل سعود با آمریکا: حمایت از اسرائیل، جنایت در یمن

رفتارهای آل سعود درباره قدس و یمن گویای این است که حکومت سعودی با آمریکا معامله ای انجام داد که پیامد آن برای آل سعود بازی با حاصل جمع صفر است.

گویا عربستان سعودی تصمیم مشخصی درباره قدس گرفته و از «لاک خفا» بیرون آمده است. ریاض بنا دارد در موضوع قدس مسیر جدایی را از جهان اسلام طی کند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که ریاض نقشه راهی دارد که به آن ابتکار صلح عربی گفته می شود و آنرا به منظور پیگیری ارتباط عادی با اسرائیل پیگیری می کند. مطابق این نقشه راه، عربستان سعودی با الحاق قدس اشغالی به رژیم صهیونیستی موافق است. در همین راستا، «عبدالحمید حکیم»، مدیر پژوهشگاه خاورمیانه جده نیز خواستار به رسمیت شناختن قدس به عنوان نماد دین یهود شد. در واقع؛ مراکز پژوهشی وابسته به حکومت سعودی نیز تلاش می کنند برای افکار عمومی تصمیم ریاض را درباره قدس توجیه کنند.

به نظر می رسد حکومت سعودی در مقابل حمایت از الحاق قدس به اسرائیل، سکوت این رژیم و آمریکا در جنایت عربستان علیه یمن را به دست آورده است. در همین راستا، حمله‏ های جنگنده های سعودی به یمن طی 10 روز اخیر به شدت افزایش داشته است، به نحوی که طی تنها 10 روز حدود 240 یمنی کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند.

می توان گفت، معامله آل سعود با آمریکا، معامله با حاصل جمع صفر و یک بازی باخت-باخت برای ریاض بود. حمایت و جنایت عربستان سعودی، اما، به جز شدت گرفتن «انزجار و انتقاد» از آل سعود دستاورد دیگری برای ریاض نداشته است. انزجار علیه حکومت سعودی در برخی کشورها از جمله الجزایر، اردن و ترکیه به حدی آشکار بود که حتی سفرای سعودی در این کشورها مجبور به واکنش شدند. انتقاد از آل سعود نیز محدود به محیط منطقه ای خاورمیانه نشده و حتی «پنی موردانت»، وزیر توسعه بین الملل انگلیس نیز در انتقاد از جنایت ریاض در یمن گفت عربستان هیچ دلیلی برای تداوم محاصره و منع ورود مواد غذایی و کمک های بشردوستانه به یمن ندارد.

عربستان با حمایت از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس و جدا کردن خود از کشورهای اسلامی در موضوع قدس و همچنین تداوم جنایت علیه یمن، جایگاه مذهبی خود در میان کشورهای اسلامی و نقش رهبری خود در جهان عرب را از دست داد و در عین حال در کنار رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم «کودک کش» در جهان اسلام معرفی می شود.

در واقع؛ محمد بن سلمان، طی حدود شش ماهی که به سمت ولیعهدی عربستان منصوب شد، نشان داد که نه تنها از هنر دیپلماسی بی بهره است بلکه پتانسیل لازم را برای قرار دادن آل سعود در مسیر سقوط دارد. بر همین اساس، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، در اقدامی جالب از محمد بن سلمان به عنوان چهره سال خاورمیانه یاد کرد، اما این انتخاب نه به دلیل شایستگی و کاردانی بلکه به دلیل تبحر وی در پیگیری سیاست های ناکارآمد انجام شد. انتخاب به عنوان چهره بازنده سال خاورمیانه، نتیجه معامله محمد بن سلمان با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری است.