جدی 03, 1396 12:59 Asia/Kabul

افغانستان دارای ظرفیت های معینی برای تولید برق است اما از این ظرفیت ها استفاده نمی کند ضمن اینکه مصارف بی رویه ای هم از برق صورت می گیرد

کارشناس اقتصادی افغان گفت: افغانستان دارای ظرفیت های معینی برای تولید برق است اما از این ظرفیت ها استفاده نمی کند ضمن اینکه مصارف بی رویه ای هم از برق صورت می گیرد.

سید مسعود در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اقتصاد افغانستان به یک اقتصاد مصرفی تبدیل شده و آن هم به سمت تشریفاتی شدن پیش می رود به این معنی که افغان ها قبول کنند اقتصاد آن ها مصرفی است و تولید نمی کنند.

وی افزود: برای قطعی متناوب برق در زمستان و بویژه در کابل و شهرهای بزرگ چند علت عمده وجود دارد یکی افزایش جمعیت است چنانکه چهار میلیون و هفتصد هزار نفر و یا بیشتر در کابل زندگی می کنند که ظرفیت توزیع برق کمتر از آن است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دلیل دیگر هم این است که استفاده ها بی رویه است و با وجود اینکه برق وارداتی است در مصرف آن اصراف می شود. این استفاده های بی رویه بیشتر در تالارها، هتل ها و سایر اماکن عمومی صورت می گیرد و مردم از وسایل گرمازا هم زیاد استفاده می کنند.

به گفته مسعود دولت هم در توزیع برق عادلانه رفتار نمی کند به گونه ای که منازل مقامات و افراد بانفوذ که تعدادشان هم کم نیست همیشه برق دارند و دچار قطعی نمی شوند از سوی دیگر دولت طی شانزده سال گذشته نتوانسته منابع و ظرفیت های موجود در تولید برق را شناسایی و به کارگیری کند.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه ساختار حقوقی برشنا (شرکت برق افغانستان) با قانون تنظیم خدمات انرژی برق در تضاد است، گفت: این اظهارات درست است اما آقای غنی حدود سه سال است که در پست ریاست جمهوری قرار دارد و طی شانزده سال گذشته هم در سمت های بالای دولتی بوده و در تمام این سال ها وضعیت به همین منوال بوده است.

وی اضافه کرد: باید از رئیس جمهور سوال شود که چرا توزیع برق ناعادلانه است و منازل مردم عادی با قطعی مواجه می شود و چرا منازل مقامات و افراد بانفوذ بصورت 24 ساعته برق دارند که پول آن را هم گاهی پرداخت نمی کنند، این حرکت ناعادلانه از سوی دولت انجام می شود. بنابراین دولت باید اصلاحاتی در خود ایجاد کند و بعد اصلاحات شرکت برق را هم روی دست بگیرد.

 

کلیدواژه