جدی 06, 1396 18:13 Asia/Kabul

ایران و افغانستان می توانند در جهت گسترش روابط، تامین امنیت و مبارزه با تروریزم همکاری مشترک داشته باشند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: دو کشور اسلامی ایران و افغانستان با مشترکات فراوانی که در عرصه های مختلف دارند می توانند در جهت گسترش روابط، تامین امنیت و مبارزه با تروریزم همکاری کنند.  

دکتر جعفر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار رئیسان پارلمان های ایران و افغانستان در پاکستان و تاکید بر گسترش روابط دو کشور اظهار داشت: همکاری مشترک در سایه اعتماد و احترام متقابل می تواند در عرصه های مختلف و بویژه مبارزه با تروریزم کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی و حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور امکان اجرای پروژه های مشترک در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی هر دو کشور به نوعی قربانی تروریزم هستند، از سوی دیگر تجربه موفق ایران در عراق و سوریه و شکست داعش و تجربه بیش از یک و نیم دهه افغانستان در مواجهه با انواع گروه های تروریستی ارزشمند هستند که در صورت تفاهم بین دو کشور این امکان وجود دارد که از این تجارب مشترک برای مبارزه مشترک با تروریزم استفاده شود. ضمن اینکه راه های تقویت روابط و مناسبات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی نیز باز است.

این عضو پارلمان افغانستان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از منظر سیاست خارجی افغانستان از کشورهای مهم و تاثیرگذار است و اقدامات مشترک در زمینه های مختلف می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد در عین حال برخی اختلافات جزئی هم از طریق تفاهم و راهکارهای مشخص حقوقی قابل حل و فصل است.

مهدوی گفت: سرنوشت ملت های مسلمان منطقه در بحث مبارزه با تروریزم سرنوشت مشترکی است، امروز مدل متفاوتی از تروریزم که با هدف اسلام هراسی توسط قدرت های مستکبر بوجود آمده ایجاد شده و فعالیت می کند که یقیناً دشمن مشترک تمام ملت های مسلمان است و کشورهای مسلمان منطقه باید با درک توطئه های دشمنان اسلام و خاص بودن شرایط از ظرفیت های مشترک و ارزشمند موجود استفاده کنند.

وی افزود: در این مبارزه مشترک ضمن معرفی چهره واقعی توطئه گران و عاملان آن ها، باید با این توطئه ها مقابله شود زیرا منافع کشورهای مسلمان و منطقه در گرو چنین مبارزه موثری است.

 

کلیدواژه