تشدید کشتار مردم یمن توسط ائتلاف سعودی با تبانی آمریکا
(last modified 1396-10-09T06:17:45+00:00 )
جدی 09, 1396 10:47 Asia/Kabul
  • تشدید کشتار مردم یمن توسط ائتلاف سعودی با تبانی آمریکا

مسئول هماهنگ‌کننده امور انساندوستانه سازمان ملل در یمن از ادامه کشتار غیرنظامیان به‎دست ائتلاف سعودی، انتقاد کرد.

«جیمی مک‌گولدریک» ، مسئول هماهنگ‌کننده امور انساندوستانه سازمان ملل در یمن، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۱۰ روز گذشته، حملات هوایی ائتلاف سعودی موجب کشته شدن شمار کثیری از غیرنظامیان شده است. 

عربستان، با چراغ سبز آمریکا از مارس 2015 اقدام به  حمله  نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. عربستان با تکیه بر توطئه بین المللی به رهبری آمریکا و سکوت معنا دار جامعه جهانی، درصدد توجیه جنایات خود و گسترش آن در یمن است . در این چارچوب مقامات سعودی به منظور انحراف افکار عمومی از عمق جنایاتشان در یمن مدعی هستند که عربستان تنها بخش های نظامی یمن را هدف قرار می دهد. این درحالی است که همه جنایاتی که سعودی ها در یمن علیه مردم این کشور مرتکب شده اند، ثبت و مستند است و این موضوع در اذعان جدید سازمان ملل به کشتار بیشتر غیر نظامیان یمنی توسط ائتلاف سعودی در روزهای اخیر نمایان است.

علیرغم گستردگی جنایات عربستان در یمن اما این جنایات کمتر در رسانه ها انعکاس داشته است و  چگونه می توان پوشش رسانه ای ضعیف اوضاع کشور جنگ زده و تحت محاصره یمن را  توضیح داد.  ژان فیلیپ رمی، خبرنگار ارشد لوموند در این باره می گوید یمن نقطه کور دل نگرانی های بین المللی به نظر می رسد. به طور کلی یمن ظاهرا " در مرکز نگرانی های قدرت های بزرگ نیست. اما مسئله ای که بسیار نگران کننده هم هست این واقعیت است که به هر طریق ممکن از ورود خبرنگاران به یمن جلوگیری می شود. در حقیقت هرکاری می شود تا مانع از آن شود که نگاه‌ها به سوی یمن بچرخد و آنچه که در این کشور جریان دارد روایت شود. 

 ائتلاف نظامی تشکیل شده تحت رهبری عربستان سعودی که به انحاء مختلف در تلاش برای بازگرداندن عواملش یعنی منصور هادی ، رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت است  بخش های وسیعی از یمن را بمباران کرده است. اما تا کنون تنها دستاورد  این عملیات تلفات بالای غیر نظامیان در یمن بوده است.  این ماجراجویی عربستان  نه تنها عملیاتی برای ایجاد بی ثباتی در یمن است بلکه بیانگر تلاش آل سعود برای بر هم زدن نظم منطقه ای است. عربستان با کوبیدن بر طبل جنگ و با حمله نظامی به یمن باعث افزایش تنش و بی ثباتی در منطقه شده است. از جمله  مهمترین پیامدهای بحران یمن می توان به ناتوانی عربستان در اجماع سازی منطقه ای، تقویت جریان های تروریستی در منطقه، تسویه حساب های داخلی در آل سعود اشاره کرد . این درحالی است که  از بین رفتن نقش برادر بزرگتری عربستان در میان کشورهای شورای همکاری  خلیج فارس و زیر سوال رفتن بیش از پیش به اصطلاح پرستیژ سعودی ها در سطوح منطقه ای و بین المللی به دلیل رفتارهای لجوجانه با توجه به کوبیدن بر طبل ستیزه جویی از دیگر پیامدهای بحران یمن است .

عدم توجه ریاض به پیشنهادهای سیاسی برای حل بحران یمن موجب گردیده که هنوز این صحنه میدانی نبرد باشد که جلوه گری می کند . با وضعیت داخلی عربستان و چشم انداز آینده جنگ یمن به نظر می رسد که عربستان هیچ گزینه و سناریوی آبرومندانه برای خروج از این بحران ندارد و هر روز که می گذرد بیشتر خود را در باتلاق یمن گرفتار می کند. عربستان در جنگ یمن به بن بست رسیده است زیرا نشان داد که اختصاص سالانه میلیارد ها دلار برای خرید تسلیحات و جنگ افزارها و ارتقای توان نظامی نه برای تأمین امنیت ملی که برای تبدیل یمن، عراق و سوریه به میدان آزمایش سلاح های امریکایی و پیشبرد مطامع آمریکا در منطقه است که این موضوع بیانگر تبانی آمریکا و عربستان در کشتار هرچه بیشتر مردم یمن است .    

کلیدواژه