جدی 12, 1396 16:49 Asia/Kabul
  • ترکمنستان برق صادراتی به افغانستان را قطع کرد

شرکت ملی برق افغانستان موسوم به «برشنا» اعلام کرد دولت ترکمنستان برق صادراتی خود به ولایت‌های هرات، سرپل، جوزجان و فاریاب را قطع کرده است.

«وحیدالله توحیدی» سخنگوی شرکت «برشنا» گفت: برق صادراتی کشور ترکمنستان به افغانستان از شب گذشته قطع شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کشور ترکمنستان خواستار افزایش صددرصدی قیمت برق صادراتی خود به افغانستان است، اما درخواست افزایش قیمت برق صادراتی به افغانستان پذیرفته نشده است.

توحیدی اظهار داشت: پیش از این درباره افزایش قیمت برق با ترکمنستان گفت‌وگو ‌ها ادامه داشت، اما این کشور بدون اینکه منتظر نتیجه مذاکرات شود برق صادراتی به افغانستان را قطع کرده است.

این نخستین بار نیست که کشور ترکمنستان چنین اقدامی را در قبال خریداران انرژی این کشور انجام میدهد. در چند روز گذشته این کشور اقدام به کاهش و توقف صادرات گاز تولیدی خود به ایران کرد. بهانه این کشور برای انجام این کار عدم پرداخت بدهی های گازی از سوی ایران بوده است. اما به گفته مقامات شرکت گاز ملی ایران: " ترکمن گاز به طور ناگهانی و به شیوه ای غیر قانونی برخلاف توافقی که بین دو کشور صورت گرفته است تحویل گاز به ایران را متوقف کردهاست."

این اقدام موجب فشار بر مصرف کنندگان گاز در ایران شده است و ترکمنستان هر سال در ابتدای فصل زمستان با دست زدن به این اقدام درخواست افزایش بهای پرداختی از سوی ایران برای گاز صادراتی خود را دارد. اقدامی که بر خلاف موافقتنامه های دو کشور هست و حتی قطع گاز صادراتی این کشور به ایران موجب مشکلاتی برای مردم ترکمن ایران شده است.

ترکمنستان حسن همجواری را نسبت به کشورهای همسایه خود رعایت نمیکند و با وارد کردن فشارهای غیر منطقی شرایط را برای مردم این کشورها دشوار میسازد. اکنون در فصل سرد این کشور دو همسایه خود ایران و افغانستان را تحت فشار گذاشته است. 

از سوی دیگر این اقدام به سود ترکمنستان نیز نخواهد بود، به گفته دیمتیری شلاپنتوخ Dmitry Shlapentokh ، استاد دانشگاه ایندیانا:" این اقدام ترکمستان و از دست دادن بازار ایران ترکمنستان را به شدت به بازار چین وابسته خواهد کرد و با توجه به قدرت این کشور، چین توانایی خواهد داشت تا از اهرمهای فشار خود برای تاثیر گذاری بر قیمت گاز ترکمنستان بهره بگیرد."

در این شرایط ترکمنستان باید به بازار ایران و سایر کشورهای همسایه به عنوان بازاری مناسب برای جلوگیری از انحصار چین نگاه کند و روابط دوجانبه و تاریخی خود با این کشورها را در اولویت بگذارد. این کشورها و ترکمنستان میتوانند از رابطه ای متقابل و دوستانه سود ببرند و نگاه متفاوت ترکمنستان به رابطه خود با همسایگانش قطعا میتواند آسیب های جدی به سودمندی این رابطه وارد سازد.