جدی 16, 1396 15:27 Asia/Kabul
  •  توان موشکی ایران ؛ تیری در چشم دشمنان

 جمهوری اسلامی ایران  در زمینه ی تقویت توان دفاعی  و قدرت بازدارندگی در مقابل  تهدید های دشمنان و  همچنین در حفظ ثبات و امنیت منطقه ای گام های بلندی برداشته است .

موفقیت های ایران در عرصه نبرد  با تروریسم در منطقه دلیل روشنی بر این حقیقت است که اگر ثبات نسبی در منطقه غرب آسیا وجود دارد ناشی از  قدرت بازدارندگی  و ایستادگی با قدرت در مقابل جریان های برهم زننده  امنیت در منطقه است که با حمایت های امریکا و متحدان منطقه اش بدنبال  آشوب، نابسامانی وایجاد  بی ثباتی در منطقه هستند  .

شکی نیست که  امریکا  توانمندی  و اقتدار نظامی ایران را سدی  بزرگ در مقابل  سلطه  جویی خود می داند و به همین علت سعی دارد  با سیاهنمایی و استفاده از ابزار تحریم  توان دفاعی ایران را تضعیف کند .دولت آمریکا با همین هدف   تحریم های را ضد ایران وضع کرده است  .

وزارت خزانه داری آمریکا،  در تازه ترین اقدام اعلام کرد ، پنج گروه صنعتی جمهوری اسلامی را به علت  آنچه مشارکت در برنامه موشکی  ایران خوانده شده  از نظام مالی بین المللی خارج کره است . وزارت خزانه‌داری آمریکا 18 ژوئیه  گذشته /2017/ نیز ، 18 فرد و گروه ایرانی و خارجی را به بهانه‌های مختلف از جمله ارتباط با برنامه موشکی ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

البته این تحرکات مختص دوره ترامپ نیست .دولت‌های مختلف آمریکا علاوه بر اعتراف به قدرت تأثیرگذاری ایران در منطقه و جهان، همواره به دنبال تضعیف قدرت  نظامی  ایران  بویژه در زمینه  قدرت موشکی بوده‌اند. 

اندیشکده «مؤسسه امریکن‌انترپرایز» ماه  اوت  2017  در گزارشی  نوشت ؛ « ...یکی از حوزه‌هایی که ایران در آن به نهایت تخصص رسیده، تولید موشک‌های بالستیک است. موشک‌های بالستیک ایران، محور توان بازدارندگی این کشور هستند و تهران تا کنون روی هیچ بخش دیگری از صنایع دفاعی خود به اندازه موشک‌های بالستیک سرمایه‌گذاری و تمرکز نکرده است».

ایران در زمان جنگ تحمیلی  که با حمایت گسترده قدرت های جهانی از صدام  آغاز شد ؛ آسیب ها ی زیادی را  بویژه در حملات موشکی رزیم بعث عراق به شهرها و مناطق مسکونی متحمل شد . یکی از دلایل  توانمند سازی  بخش دفاع موشکی  تجربیات گذشته و مشکلاتی است که در جنگ تحمیلی  دامنگیر ایران شد.

ایران مانند برخی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس هیچگاه بدنبال خریدهای میلیاردی سلاح نبوده ، زیرا این توانایی را در خود دیده است که نیازهای دفاعی خود را مطابق حقوق متعارف بین المللی با استفاده از ظرفیت‌های  بومی و  دانش متخصصان ایرانی تامین کند   .

نیروهایی مسلح ایران اما هرگز از این توانمندی برای تهدید و یا  تجاوز به دیگر  کشورها  استفاده نکرده اما در مواجهه با هر نوع تهدید و یا اقدام برهم زننده ثبات و امنیت خود و منطقه  قطعا  اقدامات بازدارنده و دفاعی را انجام خواهد داد  .

«امیر سرتیپ امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در گفت وگویی  با خبرگزاری صدا وسیما؛ /1 میزان 1396/ با تاکید بر بومی بودن صنعت دفاعی ایران، تصریح کرد: ایران اسلامی تحت تأثیر هیچ تهدید، تحریم و فشاری قرار نمی‌گیرد و متخصصان ایرانی این مسیر را همچنان ادامه خواهند داد.