جدی 18, 1396 13:09 Asia/Kabul
  • تغییر راهبرد دولت نجات ملی یمن؛ مذاکره مستقیم با عربستان

«عبدالعزیز بن حبتور» Abdulaziz bin Habtoorنخست وزیر دولت نجات ملی یمن شب گذشته در دیدار با «معین شریم»، معاون فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن خواستار مذاکره مستقیم هیئت انصارالله با متجاوزان سعودی شد.

«معین شریم»، معاون اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن است که در سنبله 1396 به این سمت منصوب شد.

«معین شریم»، سیاستمدار فلسطینی که پیش از این رئیس بخش سیاسی هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی بود، روز 6 ژانویه برای از سرگیری روند صلح یمن و دیدار با رهبران انصارالله وارد صنعا، پایتخت این کشور شد. در دیدار «معین شریم» با نخست وزیر دولت نجات ملی یمن موضوع مهم و به نوعی ابتکاری تازه توسط «بن حبتور» مطرح شد که مذاکره مستقیم با عربستان سعودی به جای عبدربه منصورهادی بود.

سوال این است که چرا دولت نجات ملی یمن خواستار مذاکره مستقیم با عربستان سعودی شده است؟

مهمترین پاسخ به این سوال این است که رهبران انصارالله و متحدانش در دولت نجات ملی با درکی واقع بینانه و هوشمندانه این پیام را منتقل می کند که بازیگر آشوب ساز در یمن نه منصورهادی بلکه عربستان سعودی است. در واقع؛ دولت نجات ملی یمن، منصورهادی را مهره اجرایی عربستان سعودی در یمن می داند که صرفاً دستورات ریاض را اجرا می کند و حتی در مذاکرات نیز اختیاری از خود برای تصمیم گیری ندارد. انصارالله پیش از این حتی کودتایی را که عبدالله صالح، در دسامبر 2017 انجام داد و به مرگ وی نیز ختم شد، دام عربستان سعودی برای صالح و طراحی ریاض علیه انصارالله عنوان کرده بود. در همین راستا، حسن هانی زاده، کارشناس ارشد روابط بین الملل معتقد است که «شورش برخی از اطرافیان عبدالله صالح علیه انصارلله در شهر صنعاء برایند سیاست تفرقه افکنانه ریاض است.»

دلیل دیگر دولت نجات ملی یمن برای درخواست مذاکره مستقیم با عربستان سعودی این است که این درخواست تاکیدی بر مشروعیت نداشتن منصورهادی در یمن نیز است. انصارالله حتی پیش از آغاز جنگ عربستان سعودی علیه یمن بر این باور بود که منصورهادی، رئیس جمهوری موقت و مستعفی یمن با فرار به ریاض عملاً مشروعیت خود را از دست داده است.

دلیل سومی که برای این درخواست دولت نجات ملی یمن می توان مطرح کرد، این است که رهبران انصارالله و متحدانش امیدوار هستند مذاکره مستقیم با عربستان سعودی به کاهش بحران یمن منجر شود زیرا بر خلاف عربستان، انصارالله خود را برای کاستن از این بحران که به یکی از بزرگترین فجایع انسانی در جهان تبدیل شد، متعهد می داند. بر همین اساس، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در دیدار با معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تاکید کرد که رهبران سیاسی یمن در راستای کاهش بحران های انسانی که بیش از یک سوم شهروندان یمنی با آن دست به گریبان هستند و با هدف کاهش تلفات جانی غیرنظامیان، از صلح و سازش حمایت می کند.

نکته پایانی این است که تغییر استراتژی مذاکراتی دولت نجات ملی یمن به معنای این است که انصارالله و متحدانش در این دولت، معتقد هستند که بحران یمن در ابتدا بحرانی یمنی- یمنی بود، اما با تهاجم عربستان سعودی که حدود سه سال نیز از آن می گذرد به بحرانی یمنی-سعودی تبدیل شده است.