جدی 18, 1396 14:32 Asia/Kabul
  • درخواست دیدبان حقوق بشر برای توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی

«کنت راث» Kenneth Roth مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر روز یکشنبه از آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواست فروش سلاح به سعودی ها را متوقف کنند.به گفته وی، از این سلاح ها برای بمباران یمن و گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان این کشور استفاده می شود.

250 تن از اعضای یک انجمن برخاسته از محافل سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی جهان نیز اخیرا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا، سه کشور عمده تامین کننده سلاح عربستان سعودی در جنگ یمن از آنها خواستند به حمایت‌های تسلیحاتی شان از عربستان پایان دهند. در این نامه با عنوان «هزار روز جنگ: یمن نمی تواند دیگر منتظر بماند.

صبر یمن تمام شده است» تصریح شده که یمن هزار روز است که متحمل جنگی شده که این کشور را به مرز «بدترین فاجعه انسانی کنونی جهان» کشانده است.

رژیم سعودی با حمایت آمریکا، فرانسه و بریتانیا از حوت 1393 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون ها یمنی منجر شده است.مردم یمن اکنون با کمبود شدید مواد غذایی، دارویی و شیوع بیماری های مختلف مواجه هستند.رژیم سعودی و متحدانش تاکنون به دلیل مقاومت مردم یمن نتوانسته اند به اهداف خود در این کشور برسند.کشورهای بزرگ غربی مانند آمریکا ،بریتانیا ، فرانسه و آلمان از فروشندگان تسلیحاتی عمده به رژیم سعودی محسوب می شوند و میلیاردها یورو ازاین طریق درآمد دارند.البته سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل و بسیار دیگر از سازمان های مردم نهادو نهادهای بین المللی، بارها خواهان توقف فروش تسلیحات به رژیم سعودی به دلیل کاربرد گسترده آنها در جنگ یمن شده اند.

از دیدگاه آنها، قواعد و شرط‌هایی که فروش تسلیحات به عربستان را مجاز می‌سازد آشکارا ازسوی رژیم سعودی نقض شده است. به گفته "باربارا والی"  Barbara Valey کارشناس اتریشی، آمریکا و بریتانیا مسئول جنگ فاجعه‌بار و جنایات جنگی در یمن هستند. کشورهای غربی در سال های اخیر به رغم اعتراضات گسترده جهانی و آشکار شدن این مساله که رژیم سعودی از تسلیحات غربی علیه مردم یمن به صورت گسترده ای استفاده کرده ، نه فقط صادرات تسلیحاتی را به عربستان متوقف نکرده اند، بلکه آن را افزایش داده اند.

به گفته "سرگئی سیریبروف" Sergey Syberibov کارشناس سیاسی روسی ، آمریکا وبریتانیا سودهای کلانی از جنگ یمن می برند. در واقع دولتهای غربی در راستای حمایت از رژیم های وابسته به غرب در خاورمیانه و نیز ادامه فعالیت شرکتهای تسلیحاتی خود و افزایش سودآوری ، چشم خود را بر روی جنایات وفجایعی که رژیم سعودی در جریان بمباران 34 ماهه یمن مرتکب شده، بسته اند.

این مساله خود بازتابی از رویکرد دوگانه غربیها در قبال رعایت موازین حقوق بشری است.کما اینکه دونالد ترامپ با امضای قراردادهای تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با سعودی ها نشان داد که حقوق بشر برای واشنگتن بازیچه ای بیش نیست.

 

کلیدواژه