جدی 25, 1396 11:12 Asia/Kabul
  • پاسخ ایران به ادعای حقوق بشری امریکا

وقایع اخیر در برخی از شهرهای ایران  ؛ بهانه ای شد تا  به اصطلاح گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر به حاشیه سازی های مغرضانه علیه ایران بپردازند .

این تحرکات از سوی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران البته بی پاسخ نمانده  است .

ستاد حقوق بشرقوه قضاییه ایران درپاسخ  به بیانیه های مطبوعاتی گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل  نکاتی  را یاد اورشده است   که در تحلیل ماهیت ادعاهای  حقوق بشری  غرب وبویژه دلسوزی ها ی  دولتمردان امریکا حائز توجه است .

نکته اول در این خصوص اشاره به  دخالت‌های گسترده و علنی برخی از دولتها و حامیان آنان در منطقه  در این آشوب هاست که  نقض صریح حقوق بین‌الملل به شمار رود  . اسناد روشن و دقیقی وجود دارد که نشان می دهد این جریانات در اتاق های فکر مشترک امریکا ، اسراییل و عربستان  طراحی و از طریق پایگاه هایی که در همسایگی ایران ایجاد شده بود  کنترل و حمایت می شد .

انچه مسلم است حق اعتراض در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی قرار گرفته و تضمین شده است. قانون اساسی در اصل 27 برپایی اجتماعات و راهپیمایی‌ها را بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد به رسمیّت شناخته است و طبق اصل 34 قانون اساسی ، دادخواهی حق مسلم هر فرد است.

جمهوری اسلامی ایران همانگونه که برابر قانون اساسی خود، حق تجمّعات مسالمت آمیز را تضمین می کند، همچون تمامی نظام های مردم‌سالار، مصمّم به حفاظت از این حق و نیز امنیّت شهروندان خود علیه اقدامات خشونت بار و خرابکارانه است. 

مسئله این است  گزارش های حقوق بشری غرب به ابزاری  سیاسی بدل شده است  و آشکارا تلاش می کند بجای  صیانت از حقوق انسانی و سازوکارهای حقوق بشری متناسب با هدف ؛ انگیزه‌های سیاسی، را پوشش دهد .

درکنار این دوگانگی ها  ؛ مسئله دیگر چشم پوشی نهاد های حقوق بشری و شورای امنیت از نقض فاحش حقوق بشر از سوی غرب و بطور اخص امریکاست که تاریخجه ای مفصل و طولانی دارد .

در کارنامه حقوق بشری امریکا اقداما تی  همچون سرکوب اعتراضات  جنبش مدنی وال استریت و سرکوب جنبش های ضد تبعیض نژادی وکشتار سیاهپوستان توسط پلیس تا  حمایت از جنایات اسراییل  علیه ملت مظلوم فلسطین  و حمایت از کشتار زنان و کودکان  در یمن بدست عربستان به ثبت رسیده است.
آمریکا همچنین  اقدامات متعددی علیه ایران  انجام داده است .از جمله این مداخلات و جنایت می‌توان به کودتای  28 مرداد /اوت /1953 /؛ حمایت از گروهای تروریستی به ویژه منافقین؛ وضع تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی ، حمایت بی‌قید و شرط از صدام حسین در طول هشت سال جنگ ویرانگر تحمیلی علیه ایران و اعطای  سلاح‌های شیمیایی به عراق اشاره کرد.  حمله موشکی به هواپیمای مسافر بری ایران در ژوییه  1988توسط نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس که به جان باختن 290 مسافر پرواز 655 ایران ایر، از جمله 66 کودک، جنایت  دیگرامریکا علیه ملت ایران است .

با چنین سوابقی ؛امریکا مدعی دفاع از  حقوق بشراست که ادعایی شرم اور است .