دلو 06, 1396 12:27 Asia/Kabul
  • جدال جهان گرایی و حمایتگرایانه در اجلاس داووس

دونالد ترامپ به عنوان نخستین رییس جمهوری آمریکا طی 18 سال گذشته به داووس سوئیس رفته است تا در مجمع جهانی اقتصاد، جهت گیری جدید آمریکا در قبال تجارت جهانی را تشریح کند . 

رییس جمهوری امریکا در تلاش است در سخنرانی در این مجمع و دیدار با مقامات ارشد شرکای تجاری امریکا و فعالان اقتصادی ، نگرانی ها از سیاست های حمایتگرایانه خود از تولیدکنندگان داخلی امریکا را کاهش دهد .

ترامپ به عنوان نماینده جریان ملی گرای اقتصادی در امریکا بر نفی برخی از قواعد جهانی شدن اقتصاد ، همچون حذف تعرفه های گمرکی ، انتقال آزاد نیروی کار و سرمایه و تشکیل بلوک های اقتصادی چند جانبه تاکید دارد . به همین دلیل نیز ترامپ در آستانه سفر به داووس ، تعرفه بر واردات صفحات خورشیدی و ماشین های شوینده به امریکا را افزایش داد و بار دیگر ، تجدید نظر در سازمان تجارت آزاد امریکای شمالی - نفتا را خواستار شد .

دولت امریکا امیدوار است از این طریق ، رشد تولیدات صنعتی در این کشور افزایش یابد و فرصت های جدید شغلی برای کارگران امریکایی بیابد . با این حال ، به نظر نمی رسد شرکای تجاری امریکا یا عمده فعالان خارجی در حوزه تولیدات صنعتی در امریکا توجیهات و ادله های ترامپ و ملی گرایان اقتصادی امریکا را بپذیرند . 
«آشیش کومار سن» ،معاون مدیر ارتباطات شورای آتلانتیک می گوید : دستور کار نشست داووس بر جهانی سازی تاکید دارد و آن را به عنوان اصل زیربنایی در تقویت بنیه اقتصادی و رفاه عمومی در همه کشورهای دنیا می داند در حالی که  سیاست حمایت از تولیدات داخلی و دیدگاه « اول امریکا» ی ترامپ با آن به هیچ عنوان همخوانی ندارد. 
در راستای همین مخالفت ها ، گفته می شود سرمایه گذاری خارجی در امریکا در سال 2017 ، حدود 33 درصد کاهش داشت . البته این کشور همچنان عمده ترین کشور جذب کننده سرمایه گذاری خارجی در جهان است . با این حال ، تشدید سیاست های حمایتگرایانه و اعمال سختگیری ها برای شرکت های خارجی در امریکا ، برمیزان سرمایه گذاری های خارجی در این کشور تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت . ضمن این که پیش بینی می شود شرکای عمده تجاری امریکا نیز اقدامات تلافی جویانه ای را علیه این کشور به اجرا گذارند و بر ورود برخی کالاهای امریکایی تعرفه وضع کنند . در این صورت ، صادارت امریکا کاهش یافته و اشتغال در این کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت . 
به همین دلیل برخی از اقتصاددانان و فعالان تجارت بین الملل در مورد بروز جنگ های تعرفه ای و ارزی میان قدرت های بزرگ هشدار داده اند . تجربه تاریخی نشان داده است ، این مجادلات و زورآزمایی ها صرفاً در حوزه تجاری و مالی محدود نخواهد ماند و به اصطکاک های سیاسی - امنیتی میان کشورها و بلوک ها خواهد انجامید .  

 

کلیدواژه