ترکیه برای شمال سوریه استاندار و فرمانده امنیتی تعیین کرد
(last modified Mon, 29 Jan 2018 14:24:41 GMT )
دلو 09, 1396 18:54 Asia/Kabul
  •  ترکیه برای شمال سوریه استاندار و فرمانده امنیتی تعیین کرد

وزیر کشور ترکیه از تعیین استاندار و فرمانده امنیتی برای سه شهر در شمال سوریه خبر داد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در کنفرانس حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر دنیزلیگفت: ترکیه استانداران و فرماندهان امنیتی برای شهرهای اعزاز، جرابلس و مارع در شمال سوریه تعیین کرده است.

با این حال مقام ترکیه ای گفت: ما چشم طمع به خاک هیچ کشوری نداریم.

این درحالی است که دولت سوریه، عملیات نظامی ترکیه به شهر عفرین را تجاوز و نقض تمامیت ارضی سوریه  خوانده و آن را محکوم کرده است. این اقدام ترکیه نقض آشکار حاکمیت دولت سوریه است، دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و امری مخالف قوانین بین المللی است.

 این اقدام نه تنها به کاهش بحران در شمال سوریه کمکی نخواهد کرد و موجب ثبات در این منطقه نخواهد شد بلکه زمینه تضاد و واگرایی بین دولت سوریه و ترکیه بر سر مسائل شمال این کشور را پدید خواهد آورد.

 نیروهای دولت ترکیه تا کنون به بهانه مبارزه با تروریسم اقدام به عملیات در خاک سوریه کرده اند. اقدامی که از نگاه قوانین بین المللی با رعایت چارچوبهای حقوقی خاص مورد پذیرش واقع شده است.

اما تعیین استاندار و فرمانده امنیتی در این منطقه به معنای سلب حاکمیت از بخشی از سرزمین سوریه است، سرزمینی که در اختیار این دولت است و حتی ورود سربازان ترکیه به این بخش به هربهانه ای بدون اجازه دولت سوریه به معنای نقض قوانین بین المللی است.

در صورت ادامه رفتار ترکیه میتوان آن را به معنای تلاش برای اشغال خاک سوریه تعبیر کرد، امری که از دیدگاه هیچ یک از همسایگان ترکیه و قوانین بین المللی پذیرفته نیست و در آینده نیز میتواند ترکیه را به عنوان دولتی خطرناک و بی ثبات کننده برای این همسایگان معرفی کند.

رابرت فیسک  تحلیل گر مسائل خاورمیانه با تجاوز خواندن حمله ترکیه به خاک سوریه مینویسد: " آنچه در شمال سوریه در حال وقوع است تجاوزی آشکار بدون در نظر گرفتن ابتدایی ترین مسائل حقوق بین الملل است. ترکیه گرچه نام عملیات خود را شاخه زیتون گذاشته است اما آنچه در این منطقه در حال وقوع است کشتار کور غیر نظامیان سوری است. "

دولت ترکیه بایستی اهداف خود در این عملیات را بررسی کند، مبارزه با تروریسم نمیتواند به نقض حاکمیت دولت سوریه و تجاوز به جان شهروندان این کشور ختم شود. این شرایط موجب خواهد شد که همسایگان ترکیه شاخه زیتون را با بی اعتمادی بنگرند و توجه خود را به مشتی جلب کنند که در حال فشردن این شاخه زیتون است.