دلو 15, 1396 11:30 Asia/Kabul

پاکستانی ها و امریکایی ها به دنبال منافع خود در افغانستان هستند و مردم این کشور در این میان قربانی می شوند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: پاکستانی ها و امریکایی ها به دنبال منافع خود در افغانستان هستند و مردم این کشور در این میان قربانی می شوند.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هرچند پاکستانی ها، امریکایی ها و سایر غربی ها شعارهایی در خصوص مبارزه با تروریزم و کمک به افغانستان در این خصوص می دهند اما چنین نیست و در حقیقت اهداف و منافع خود را دنبال می کنند.

وی با اشاره به سفر هیاتی شامل وزیر داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان به پاکستان و ارایه اسنادی دال بر وجود لانه های تروریستی در پاکستان به مقامات اسلام آباد عنوان کرد: اخیراً مشاهده می شود که فشارهایی از سوی غربی ها بر پاکستان به خاطر حمایتش از تروریست ها وارد شده که می خواهند آن ها را وادار کنند جلو فعالیت های تروریستی علیه افغانستان را بگیرند و یا آن ها را مجبور به مذاکره با دولت کابل کنند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد البته این پاکستانی ها بودند که پای غربی ها را به افغانستان کشاندند، آنان منافع خود را در ناآرامی افغانستان جستجو می کنند و می خواهند از آنان باج گیری کنند و نمی خواهند امکاناتی را که از غربی ها بدست می آورند از دست بدهند. از سوی دیگر امریکایی ها هم درصدد آن هستند که بازی های پیچیده ای را به راه اندازند در عین حال با فشار بر پاکستان چنین وانمود کنند که علیه تروریست ها مبارزه کنند اما چنین نیست و می خواهند مراکز تروریستی را تقویت کنند و افغانستان را ناامن نگه دارند تا برای ادامه حضورشان در این کشور توجیه داشته باشند.

به گفته نهضت یار قربانی اصلی در این بازی ها مردم افغانستان هستند و سیاستمداران افغان هم باید متوجه باشند که افغانستان نقطه تقابل میان قدرت ها نباشد بلکه نقطه تعامل باشد و بتواند با تمام کشورها مراوده و دوستی داشته باشد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: اکنون مردم افغانستان می دانند که امریکایی ها باعث فتنه، فساد، خونریزی و نابسامانی های افغانستان هستند و بالاخره روزی شاهد قیام مردم این کشور خواهند بود.

وی اضافه کرد: به جای اینکه نیروهای امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند، دولتمردان افغان باید به دنبال آن باشند که این نیروها از افغانستان خارج شوند، دست برخی از دولتمردان هم که به خارجی ها خدمت می کنند از امور کوتاه شود، دلسوزان این مملکت در کنار هم قرار بگیرند و مشکلات آن را حل کنند.

 

کلیدواژه