دلو 19, 1396 10:44 Asia/Kabul
  • پنجشنبه 19 بهمن، انقلاب اسلامی؛ ایمان، جهاد و شهادت

انقلاب اسلامی ایران سرآغاز تحولی بزرگ است، تحولی که  با تکیه بر مکتب جهاد و شهادت  آغاز گردید و با گذار از دوران سختی‌ها و نیاز به از خودگذشتگی‌ها آبدیده‌تر و مستحکم‌تر شد.

مردم‌ انقلابی ایران طی سال های مبارزه با رژیم شاهنشاهی آنچنان استقامت و روحیه شکست ناپذیری را به ظهور رساندند که سخت ترین شکنجه ها و آزارها،  تبعیدها و اعدام‌ ها نتوانست ذره ای در ایمان و اعتقاد این مردم خللی وارد کند.

در همه سال های پس از پیروزی انقلاب نیز روحیه خطرپذیری و جانفشانی برای آرمانهای انقلاب و در راه سربلندی اسلام و ایران عزیز، همیشه پشتوانه ای محکم برای این مردم بوده است.

مردم ایران با تکیه بر باوری عمیق به جهاد راستین، ۸ سال در جنگ تحمیلی در برابر دشمنی ایستادند که از حمایت همه قدرت ها و پیشرفته ترین تسلیحات بهره مند بود و در میدان جنگ از هیچ سبعیتی کوتاهی نمی کرد.

دلاورمردان ایرانی اما در همین میدان جنگ، صحنه هایی از نبرد جوانمردانه آفریدند که در دوران معاصر بی نظیر است و در تاریخ به یادگار می ماند.

در واقع این انقلاب با احیای ارزش های والای انسانی و ایمان الهی، توانست الگوی پایداری و مقاومت و شهادت در راه آرمان ها وارزش های والای دینی و انسانی شود و برای ملت های تشنه عدالت پیام آور آزادی، عدالت، برابری باشد. نهال انقلاب اسلامی با ریشه فرهنگ بومی و دینی در خاک وطن قدعلم کرد و بعدها هزاران حرکت فرهنگی زمینه ساز آبیاری این نهال شد.

از اینروست که با گذشت سی ونه سال هنوز هم جریان انقلاب در مقابل زورگویان می خروشد و نهال انقلاب اسلامی به درختی تناور تبدیل شده است، شادابی و طراوت سایه این درخت تناور بر سر کشورهای هم اندیش نیز گسترده شده و بیداری جهان اسلام را با تکیه بر اندیشه های اسلامی و بومی رقم زده است. چشم‌انداز فرهنگی کشور صدور پیام انقلاب به ویژه از بعد فرهنگی به ملت های آزادیخواه دنیاست. پویایی و شادابی این انقلاب و ماندن بر سر ارزش ها و آرمان ها بی شک به پشتوانه روحیه شهادت طلبی و جهاد و تلاشی مضاعف است که به فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

مایکل فیشر در کتاب «ایران، از مباحثه مذهبی تا انقلاب» به این نکته اشاره می کند که هرچند علل سیاسی و اقتصادی نیز در ایجاد انقلاب در ایران نقش داشته است، اما شکل انقلاب و محل وقوع آن تا حد زیادی نتیجه سنت مذهبی اعتراض بود. وی و برخی دیگر از نویسندگان بر این باورند که تأثیر منفی اقدامات اقتصادی و سیاسی شاه بر گروه های مختلف اجتماعی بسیار بود و فقدان آزادی نیز در جامعه ایران به شدت احساس می شد، اما تحولی که در مردم رخ داد به واسطه فرهنگ انقلابی تشیع بود که موجب شکل گیری و پیروزی انقلاب شد. 

 اگر امروزمدافعان انقلاب و نظام اسلامی شجاعانه و سرفرازانه  فراتر از مرزهای ایران مقابل عناصر تروریست و شرور با اقتدار مقابله می کنند و بعنوان مدافعان حرم در صف مقدم مبارزه با داعش در سوریه ایستاده اند و شهید می شوند نشان از جاری بودن همان ارزش‌های ماندگار دوران دفاع مقدس است که  شهیدانی همچون «محسن حججی» از چنین بستری روئیده اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ماه ژوییه گذشته در دیدار جمعی از فرماندهان، رزمندگان و هنرمندان و دست‌اندرکاران برنامه‌های فرهنگی دوران  دفاع مقدس با تأکید بر اینکه، دوران دفاع مقدس در کنار خسارت‌های مادی و انسانی، آثار مهمی برای امروز و آینده دارد، افزودند: حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و ماندگاری انقلاب یکی از آثار آن دوران است و اگر آن حرکت جهادی و فداکارانه نبود، قطعاً روحیه انقلابی در معرض تهدید قرار می‌گرفت.

بی‌تردید این ارزش های انقلابی و روحیه جهادی و شهادت طلبی محدود به یک زمان و رویداد خاص نمی‌شوند، بلکه جریانی مستمر، پویا و حرکتی رو به تکامل و دربرگیرنده آرمان‌های ملت ایران است که در فرهنگ اسلامی، ریشه در تاریخ طولانی مسلمانان دارد وبا گذشت سالها از پیروزی انقلاب، همچنان برای ایرانیان، ارزشمند و گرامی است.

کلیدواژه