دلو 25, 1396 08:42 Asia/Kabul
  • دیدار فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان از افغانستان

ژنرال "قمر جاوید باجوا" فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان برای شرکت در" کنفرانس سران دفاعی" وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

رسانه های پاکستانی اعلام کردند، در این کنفرانس فرماندهان ارشد ناتو و آمریکا در افغانستان، مسئولان ارشد نظامی این کشور،ترکمنستان وازبکستان حضور دارند.

اگرچه تاکنون اخباری درباره جزییات نشست سران دفاعی در کابل منتشر نشده است،اما افزایش همکاری و هماهنگی بیشتر کشورهای منطقه با افغانستان برای مبارزه با تروریسم در این کشور هدف اصلی این کنفرانس محسوب می شود.

ضرورت همکاری مشترک منطقه ای ،یکی از مسائل اصلی در مقابله با افراط گرایی و تروریسم در افغانستان محسوب می شود.

ازنظردولت افغانستان،همکاری ضعیف منطقه ای درمقابله با تروریسم موجب شده تا تلاش ها در این کشور در مهار گروه های تروریستی با ناکامی مواجه شود.

آمریکا و ناتو نیز با اتخاذ موضعی مشابه،علت اصلی شکست برنامه های خود درافغانستان در مقابله با افراط گرایی را عدم همکاری پاکستان می دانند.

ازنظر آنان، وجود مخفیگاه های طالبان درپاکستان سبب شده تا این گروه در وضعیت محاصره نیروهای دولتی افغانستان و نظامیان خارجی،با ورود به خاک پاکستان وارد این مخفیگاه ها شده و عملا این شرایط موجب شده تا مقابله با تروریسم در افغانستان به نتیجه لازم نرسد.

بنا به این ملاحظه راهبردی است که آمریکا ازدستکم ده سال گذشته تاکنون منتقد جدی دولت و ارتش پاکستان در مبارزه با تروریسم بوده است.

"توماس مک اینرنی" ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و کارشناس مسائل دفاعی می گوید، پاکستان مسئول ناامنی‌ها در افغانستان است و مقامات این کشور برای مقابله با تهدیدهای موجود با واشنگتن همکاری نمی‌کنند.

آمریکا تلاش می کند با ابزارهایی نظیر فشار سیاسی وتوقف کمک های مالی،پاکستان را به همکاری با آن کشور در جنگ افغانستان وادار کند.در ماه های گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن متهم کردن پاکستان به فریب مقامات آن کشوردر مسئله مبارزه با تروریسم،این کشور را پناهگاه اصلی تروریست ها معرفی کرده است.

درچنین شرایطی برگزاری نشست سران دفاعی در کابل با حضور مقامات ارشد نظامی افغانستان،پاکستان،ترکمنستان و ازبکستان به همراه فرماندهان ارشد ناتو  وآمریکا در افغانستان،فرصتی است تا دولت افغانستان ضمن تبیین وضعیت کنونی در مبارزه با تروریسم،لزوم همکاری کشورهای شرکت کننده در این اجلاس برای مهار افراط گرایی در افغانستان را مورد تاکید قرار داده و نظر مساعد آنان برای مشارکت حداکثری در این روند را جلب کند.

این اجلاس که پس از رایزنی های اخیر مقامات سیاسی وامنیتی کابل واسلام آباد درافغانستان و پاکستان برگزار می شود می تواند دارای وجه تمایزی در مقایسه با نشست های دو جانبه مقامات این دو کشورباشد. به گفته وزیر کشور افغانستان پس از دیدار وی با مقامات پاکستان،آنان پذیرفته اند که طالبان در خاک این کشور حضور دارد.این برای اولین بار بود که دولت افغانستان پذیرفت که طالبان افغانستان در خاک ان کشور حضور دارد.

درچنین شرایطی افغانستان و آمریکا انتظار دارند حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان در اجلاس سران دفاعی در کابل،به نقطه عطفی در روند همکاری اسلام اباد در مقابله با تروریسم در افغانستان تبدیل بشود.

 حضور مقامات دفاعی ترکمنستان و ازبکستان در این نشست هم می تواند ضمن جلب کمک انان در رصد دقیق مرزهای مشترک با افغانستان برای جلوگیری از تردد تروریست ها از این کشور به خاک کشورهای همسایه ،در چارچوب یک همکاری منطقه ای موجب کاهش نگرانی آنها از ورود جریان افراط گرایی به خاک ترکمنستان و ازبکستان بشود.           

             

کلیدواژه