سناریوسازی ضد ایران درشورای امنیت درباره یمن
(last modified 1396-12-03T07:19:55+00:00 )
حوت 03, 1396 11:49 Asia/Kabul
  • سناریوسازی ضد ایران درشورای امنیت درباره یمن

بریتانیا، آمریکا و فرانسه درتلاش هستند با شوی سیاسی و متهم کردن مجدد ایران درزمینه ارسال سلاح به یمن در شورای امنیت سازمان ملل، توجه افکار عمومی جهان را به شریک بودن این سه کشور در جنایت‌های رژیم سعودی در یمن منحرف کنند.

پیش‌نویش طرحی که درحال بررسی و چانه‌زنی بوده، قرار است 26 فوریه جاری در شورای امنیت به رای گذاشته شود؛ موضوعی که اساسا واقعیت ندارد و فقط نقش مثبت و سازنده ایران را در منطقه خاورمیانه هدف قرار گرفته است.  

پیش ازاین؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل دو بار با نمایش آهن‌پاره تلاش کرد نشان دهد عامل تداوم بحران در یمن و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، ایران است که برای جنبش انصارالله یمن، سلاح ارسال می‌کند. همزمان با ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا تلاش فراوانی کرده است، ایران را در سازمان ملل محکوم کند اما هر بار با دیپلماسی سازنده و روشنگری ایران درباره تحولات منطقه حساس غرب آسیا، آمریکایی‌ها در مصاف سیاسی با ایران شکست خوردند.

برای همگان کاملا روشن است که جنگ‌افروزی رژیم سعودی در یمن با چراغ‌سبز آمریکا شروع شد و خلبان و جنگنده‌های آمریکایی نقش پشتیبانی از این جنگ را برعهده دارند. استفاده ائتلاف سعودی از سلاح‌های ممنوعه آمریکایی و تسلیحات انگلیسی، نمایشگاهی از «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی» در یمن ایجاد کرده است. درچنین شرایطی؛ متهم کردن ایران به ارسال سلاح برای حوثی‌ها، صرفا سناریوپردازی برای وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها در یمن است. درهمین چارچوب؛ «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه گذشته تصریح کرد: «با توجه به محاصره شدید مردم یمن که در قحطی و تنگناهای معیشتی و انواع بیماری‌های مزمن به سر می‌برند، ادعای ارسال موشک به مردم یمن، سناریوپردازی کودکانه، ناشیانه و کذبی است که هرگز نمی‌تواند کمکی به تطهیر جنایات متجاوزان کند.»  

وضعیت حاکم بر مرزهای هوایی، زمینی و دریایی یمن که در محاصره ائتلاف متجاوز سعودی است، جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که تلاش مشترک بریتانیا، آمریکا و فرانسه ضد ایران، راه به جایی نخواهد برد و این سه کشور نمی‌توانند اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای همکاری و همسو با خود اقناع کنند. موضع‌گیری «واسیلی نبنزیا»  Vasily Nebenzyaنماینده روسیه در سازمان ملل، نشان می‌دهد، بریتانیا، آمریکا و فرانسه مسیر همواری را در شورای امنیت برای سناریوسازی ضد ایران پیش‌رو ندارند. «واسیلی نبنزیا»  روز چهارشنبه تاکید کرد: «تلاش برای تحریم ایران در شورای امنیت غیرقابل قبول است و مساله تحریم یمن ربطی به ایران ندارد.»  

«عبدالعزیز بن‌حبتور» Abdel-Aziz bin Habtour نخست وزیر دولت نجات ملی یمن هم چند روز پیش، ادعاهای عربستان و آمریکا مبنی بر ارسال موشک از ایران به یمن را رد کرد و گفت: «یمنی‌ها هیچگاه موشکی از ایران دریافت نکرده‌اند».

ایران  در مسائل  منطقه‌ای موضع روشنی دارد  و به صراحت هر کجا نقش‌آفرینی داشته، بیان کرده است. درباره بحران یمن، ایران طرحی چهاربندی برای حل سیاسی آن به سازمان ملل متحد ارائه کرده و این مساله گویای شفافیت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درقبال بحران یمن است و این سیاست نیز درخدمت صلح و امنیت منطقه‌ای قرار دارد. این مهم با فرافکنی و سناریوسازی چند کشور غربی، تحت تاثیرقرار نخواهد گرفت. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مسوولیت‌پذیر، ثبات، صلح و امنیت منطقه را ثبات و امنیت خود می‌داند و صادقانه در این مسیر گام برداشته است.   

کلیدواژه