پشت  پرده اتهام  سازی ها علیه ایران در جنگ یمن
(last modified 1396-12-07T06:38:31+00:00 )
حوت 07, 1396 11:08 Asia/Kabul
  • پشت  پرده اتهام  سازی ها علیه ایران در جنگ یمن

آمریکا ؛عربستان و اسراییل همچنان تلاش می کنند در صحنه بین‌الملل ایران را به‌عنوان منبع تهدیدمعرفی کنند .این تحرکات در چند ماه اخیر بر روی توان موشکی  ایران و ادعای ارسال موشک های ایرانی به یمن متمرکز شده است .

این در حالیست  که  مردم یمن همچنان   با سلاح های  غیر متعارف ارسال شده از سوی امریکا و بریتانیا در حملات عربستان  و امارات  به خاک و خون کشیده می شوند .ترامپ  رییس جمهوری امریکا نیز با تصمیمات  غیر انسانی ، اصول و موازین  حقوق بین الملل را زیر پا گذاشته است . 

پروفسور «چارلز چمیتز» استاد دانشگاه تاوسان آمریکا و کارشناس مسائل خاورمیانه و یمن در موسسه خاورمیانه می گوید :

"نقش ایالات متحده امریکا در جنگ یمن بسیار پررنگ است. ایالات متحده آمریکا به طور مستقیم از طریق کمپین مبارزه با القاعده و به طور غیر مستقیم از طریق حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن دخالت می کند."

این حمایت های خطرناک  و مرگبار اکنون در حال ورود به یک مرحله تازه است که با اقداماتی در راستای تقویت  جریان  ایران هراسی طراحی  شده است .

«لانا نسیبه» نماینده دائم امارات در سازمان ملل متحد روز یکشنبه در گفت و گو با روزنامه اماراتی «نشنال» با اشاره به تحرکات بریتانیا در ارائه پیش نویس  قطعنامه علیه ایران به  سازمان ملل در خصوص یمن  گفت  ؛  امارات از این قطعنامه به شدت حمایت  می کند .

در این قطعنامه ادعا شده است  که ایران با ارسال موشک و هواپیمای بدون سرنشین به حوثی‌های یمن، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن را نقض کرده است.

اما واقعیت  پشت این سناریو به شکل دیگری است .
روزنامه اینترنتی رأی الیوم   چندی قبل  نوشت عربستان سعودی از لندن خواسته است راه حل راهبردی برای ریاض بیابد که بتواند عربستان را از بحران پیچیده کنونی که برای آن در یمن اتفاق افتاده است نجات دهد.

 واقعیت این است که  معادله قدرت در جنگ یمن  تغییر کرده و این جنگ برای عربستان سعودی و متحدانش به یک کابوس در قبال حملات تلافی جویانه نیروهای مردمی و ارتش یمن تبدیل شده است . 

دکتر احمدیان پژوهشگر  حوزۀ مطالعات سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک، در این باره می گوید :

".... جنگ یمن این واقعیت را تثبیت کرد که انصارالله بازیگری اثرگذار و محوری در تحولات یمن هست و خواهد بود. انصارالله تحولات یمن را در روندی قرار داد که آینده یمن بدون در نظر گرفتن خود این جنبش قابل تصور نباشد."

اکنون  انصارالله حضور و قدرت خود را در ساختار سیاسی یمن تثبیت کرده وجایگاه سیاسی و نظامی انصارالله در درون یمن به تدریج از سوی بازیگران منطقه ای و بین المللی به رسمیت شناخته شده است .عربستان و بسیاری از بازیگران منطقه ای در برابر این واقعیت  قرار دارند  و قادر به ایجاد تغییر نظامی و سیاسی در روند تحولات یمن نیستند . بدیهی است ؛ راهبرد اتهام سازی علیه ایران  نیز کمکی به آنها  نخواهد کرد .