حوت 08, 1396 09:36 Asia/Kabul
  • انتقاد «عبدالله عبدالله» از مواضع اسلام آباد علیه کابل

رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، بار دیگر پاکستان را به حمایت از گروههای تروریستی فعال در افغانستان، متهم کرد.

«عبدالله عبدالله» که  در سی و هفتمین نشست حقوق بشر در ژنو سوئیس سخن می گفت با بیان اینکه امروز هیچ جای امنی در افغانستان وجود ندارد تاکید کرد ،در سفر اخیر هیات شورای امنیت سازمان ملل به کابل ، مدارکی را درباره وجود مراکز امن تروریستی در خاک پاکستان در اختیار این سازمان قرار داده است.

وی تصریح کرد حملات تروریستی در افغانستان ،حقوق بشر در این کشور را به چالش کشیده است و بسیاری از این حملات نیز در بیرون از مرزهای افغانستان سازماندهی می‌شود.ادامه انتقاد مقام ارشد دولت افغانستان از پاکستان و طرح ان در یک اجلاس بین المللی نشان می دهد که دولت پاکستان به رغم وعده های خود برای همکاری با دولت افغانستان برای کمک به برقراری امنیت در این کشور به وعده هایش عمل نمی کند.

از دیدگاه دولت افغانستان دولت پاکستان در سه سال اخیر دو اقدام موازی ضد دولت پاکستان انجام داده است .از یکسو با انجام عملیات ضد تروریستی در مناطق قبایلی خود گروههای تروریستی را ناگزیر کرد به خاک افغانستان بگریزند دوم انکه دولت پاکستان این گروهها را به نام های مختلف از جمله گروه تروریستی داعش حمایت می کند. به همین دلیل است که اقدامات ارتش و دولت افغانستان در مقابله  با تروریسم  نتیجه لازم را نداشته است. از دیدگاه دولتمردان افغانستان ،پاکستان همچنان نگاه گذشته به آن  کشور دارد و تلاش می کند  بر روند تحولات افغانستان تاثیر بگذارد زیرا از دیدگاه دولت اسلام اباد افغانستان حیاط خلوت پاکستان است و این در حالی است که از دیدگاه دولت کابل شرایط افغانستان به طور کلی تغییر کرده است .

عبدالکبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان 

"پاکستان نه تنها از گروه های تروریستی حمایت می کند بلکه میزبان پایگاه های تروریستی است و حتی به تولید تروریست ها دست می زند و مدارک و اسناد زیادی در این خصوص در دست است. چنانکه هر تروریست انفجاری که در افغانستان دستگیر شده اعتراف کرده که در مدارس مذهبی پاکستان آموزش دیده است."

از دیدگاه محافل سیاسی در افغانستان ،دولت پاکستان از گروههای تروریستی به عنوان اهرمهای اعمال فشار بر دولت افغانستان استفاده می کند تا کابل را برای اجابت درخواست های دولت پاکستان تحت فشار قرار دهد. تایید خط فرضی دیورند به عنوان مرز بین المللی میان افغانستان و پاکستان و حضور طالبان در ساختارهای  سیاسی افغانستان از جمله مهمترین درخواستهای دولت اسلام اباد از افغانستان است که همواره رد شده است .در کنار پاکستان امریکا نیز به عامل ناامنی در افغانستان تبدیل شده که روبه روز بر مشکلات مردم این کشور می افزاید 

"مطیع الله خروتی" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان  

"ادامه حضور نظامیان آمریکا در افغانستان نه تنها به تامین امنیت و صلح و پایان جنگ در این کشور منجر نمیشود، بلکه آمریکایی ها به دنبال منافع خود و سلطه برکشورهای منطقه و همچنین  غارت منابع با ارزش در افغانستان هستند."

در هر حال ،تروریسم مهمترین چالش مشترک کشورهای منطقه از جمله افغانستان و پاکستان است و تجربه نشان داده است استفاده هریک از طرفین از این اهرم ضد دیگری در نهایت گریبان خود را گرفته است وتشدید ناامنی و بحران مانع از تثبیت صلح و ثبات در منطقه و سو استفاده محافل خارجی شده است.

کلیدواژه