حوت 10, 1396 10:52 Asia/Kabul
  • پیشنهاد رئیس جمهوری افغانستان برای به رسمیت شناختن طالبان

رئیس جمهوری افغانستان برای نخستین بار اعلام کرد، طالبان باید به عنوان گروه سیاسی مشروع و قانونی به رسمیت شناخته شود.

اشرف غنی صبح روز چهارشنبه درسخنانی در کنفرانس بین المللی صلح افغانستان در کابل گفت: در چارچوب بخشی از فرایند صلح پیشنهادی که در نهایت منجر به مذاکرات صلح و پایان دادن جنگ در این کشور خواهد شد، طالبان باید به عنوان گروه سیاسی و قانونی به رسمیت شناخته شود و طالبان نیز باید دولت افغانستان را به رسمیت بشناسد. 

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت: دولت این کشور آماده است بدون هیچ گونه پیش شرط با گروه طالبان مذاکره کند.

 وی همچنین درباره مسئله بازنگری قانون اساسی افغانستان که مورد درخواست طالبان هم هست، افزود: بازنگری در قانون اساسی  نیز مورد بحث قرار می گیرد و زندانیان طالبان آزاد خواهند شد.

وی تاسیس دفترنمایندگی برای گروه طالبان و قانونی شدن رفت و آمد اعضای این گروه را از دیگر مفاد طرح جامع صلح دولت افغانستان با گروه طالبان اعلام کرد.

سخنان اشرف غنی درآغاز بکار دومین نشست بین المللی صلح افغانستان در کابل که با حضورنمایندگان 25 کشور برگزار شد،   تاحدودی برخلاف مواضعی است که تاکنون رئیس جمهوری این کشور درباره روند صلح با گروه طالبان مطرح کرده بود. 

اشرف غنی چندی پیش با اشاره به تشدید خشونت ها توسط طالبان گفته بود، صلح واقعی درافغانستان تنها در میدان جنگ حاصل خواهد شد.

منظور رئیس جمهوری افغانستان این بود که با توجه به مخالفت های اعلامی توسط طالبان برای برگزاری مذاکرات صلح و افزایش خشونت ها توسط این گروه در مناطق مختلف این کشور، باید از طریق به شکست کشاندن آنان در جنگ، صلح را در سراسر افغانستان برقرار کرد.

تغییر موضع اشرف غنی در سخنرانی در کنفرانس بین المللی صلح افغانستان در کابل، ضمن آنکه تا حدودی تعجب برانگیز شده است، این دیدگاه را مطرح کرده که وی به این نتیجه رسیده که جنگ واستفاده از ابزارنظامی راه حل بحران در این کشور نیست و باید صلح از طریق گفتگو بین طرف های درگیر حاصل بشود.

در چارچوب چنین نگرش تازه ای است که رئیس جمهوری افغانستان مسئله به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک گروه سیاسی ومشروع را در این نشست مطرح کرده است.

البته باید توجه داشت که این دیدگاه هم وجود دارد که پیگیری همزمان دو سناریو مبارزه و مذاکره با طالبان می تواند رهیافتی ترکیبی برای خروج ازبحران امنیت درافغانستان باشد که درچارچوب ادامه جنگ برای رسیدن به صلح وهمچنین به رسمیت شناختن گروه طالبان به عنوان یک گروه سیاسی مشروع و قانونی در این کشور در دستور کار دولت کابل قرار گرفته است.

بر مبنای این رویکرد، موقعیت طالبان چنانچه دراثرجنگ تضعیف شده و فرسایشی شدن جنگ هم به کاهش روحیه نیروهای این گروه منجر بشود، آنان تمایل به ورود به روند صلح در افغانستان را پیدا میکنند که این زمینه با  مشوق هایی که در سخنان اشرف غنی در نشست بین المللی صلح در کابل به آنها اشاره شده فراهم می شود.

جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید، ممکن است ارائه امتیازات به گروه های مسلح مخالف هم مطرح باشد که البته این روند درتمام دنیا معمول است و طالبان در این شرایط مشمول ساختارهای سیاسی افغانستان خواهد شد.

به نظر میرسد، روند صلح در افغانستان به دلیل وابستگی آن به متغیرهایی خارجی ونقش بازیگران فراملی، بشدت دشوار و پیچیده است.