حوت 15, 1396 19:12 Asia/Kabul
  • انتقاد نمایندگان مجلس افغانستان از دخالت دولت در کمیسیون انتخابات

نتایج یک نظر سنجی در افغانستان نشان می دهد، بیش از ۹۰ درصد از اعضای مجلس ملی افغانستان معتقد به دخالت دولت در فعالیت کمیسیون انتخابات افغانستان هستند.

در گزارش منتشر شده  از این  نظرسنجی که از سوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به «فیفا» انجام  شده، همچنین بیش از 90 درصد از اعضای مجلس ملی افغانستان برخورد دولت وحدت ملی را با کمیسیون انتخابات غیرقانونی می‌دانند. 54 درصد از نمایندگان افغان شرکت کننده در این نظر سنجی نیز بر این باورند که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی در زمان تعیین شده برگزار نخواهد شد. پیش از این نیز «گلاجان عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان با اشاره به تلاش شماری از افراد با نفوذ برای اعمال فشار در استخدام  افراد خاصی در بخش ثبت نام رای دهندگان این کمیسیون، خواستار جلوگیری نیروهای امنیتی افغان از دخالت عناصر پرنفوذ در روند فعالیت دستگاههای مرتبط با امر انتخابات  شده بود. یکی از چالشهای مهم دولت وحدت ملی افغانستان برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولایتی است. عبدا.. عبدا... رئیس شورای وحدت ملی افغانستان یکی از مهمترین  توافقهای سیاسی صورت گرفته در دولت وحدت ملی میان جناح خود و جناح محمد اشرف غنی رئیس جمهوری را برگزاری شفاف انتخابات می داند تا مشکلات و مسایلی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایجاد شد برطرف شود و مردم افغانستان با خیالی اسوده پای صندوق های رای بیایند. با این حال ترکیب کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همواره مورد اختلاف  جناحها و نمایندگان مجلس ملی افغانستان بوده است و اشرف غنی را به انتصاب افراد خاص برای تاثیر گذاری در انتخابات متهم می کنند.     

فضل احمد معنوی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"انتظار می رفت اصلاحاتی در کمیسیون، قانون و روند انتخابات بوجود آید اما تاکنون شاهد چنین چیزی نیستیم. فقط در راس کمیسیون تغییری ایجاد شده که آن هم تغییر مثبتی نبوده و تلاش می شود کسانی وارد کمیسیون انتخابات شوند که تحت تاثیر مقامات دولتی و سیاسی باشند."

برخی از محافل سیاسی در افغانستان از هم اکنون درتلاش هستند تا با ایرادگیری از کمیسیون انتخابات این کشور صحت و نحوه برگزاری انتخابات اتی مجلس ملی افغانستان را با چالش مواجه کنند. به همین دلیل از دیدگاه محافل سیاسی برگزاری نشستهای شفاف کمیسیون انتخابات واعلام تصمیمات ان و برخورد بی طرفانه با انتخابات می تواند به اعتماد سازی در میان جناحهای مختلف قومی و مذهبی در افغانستان کمک کند. زیرا این کشور همچنان با مسایل، برخورد قومی دارد و ایجاد اطمینان در انها بسیار مهم است. 

«نعیم اصغری» کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان می گوید:

"اگر کمیسیون انتخابات استقلال خود را حفظ نکند نتایج انتخابات آینده قابل پذیرش نیست. اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان نشست‌های این کمیسیون را آشکارا برگزار نمی‌کنند در حالی که گزارش‌دهی علنی از کارکردهای کمیسیون شرط اساسی شفافیت در انتخابات افغانستان محسوب می‌شود."

در هر حال، محافل دولتی در افغانستان براین باورند کسانی از ترکیب و نحوه فعالیت کمیسیون انتخابات افغانستان  برای برگزاری انتخابات مجلس ملی انتقاد می کنند که نگران شکست در این انتخابات هستند. نمایندگان فعلی مجلس ملی افغانستان درواقع با حکم  محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به فعالیت خود ادامه می دهند و این امر به دلیل تعویق انتخابات مجلس ملی است و به هر میزان که برگزاری انتخابات به تعویق بیافتد به نفع نمایندگان فعلی است.

کلیدواژه