سنبله 19, 1395 14:37 Asia/Kabul
  •  آژانس بین المللی انرژی هسته ای:ایران به تعهداتش پایبند است

آژانس بین المللی انرژی هسته ای بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد.

فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی و پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای مورد تایید قرار گرفت.

"یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر پنجشنبه در گزارش فصلی خود با تایید پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرد که راست آزمایی و نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران، بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (2015) به نحو مطلوب درحال اجرا است.

براساس تازه ترین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای،ایران پس از اجرای برجام و توافق با کشورهای 1+5، نه تنها ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین "اراک" را متوقف کرده، بلکه موجودی ذخیره آب سنگین خود را طبق توافق به اطلاع آژانس رسانده و از غنی سازی اورانیوم بالای 3.67 درصد نیز خودداری کرده است.

گزارش 5 صفحه ای مدیرکل آژانس بین المللی انرزی هسته ای که برای بررسی در اختیار 35 عضو شورای حکام این نهاد قرار گرفته، کوتاه ترین گزارش آژانس درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران پس از اجرای برجام و نشانگر همکاری نزدیک دوطرف است.

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با استقبال از انتشار گزارش فصلی یوکیو آمانو درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران می گوید که این گزارش بار دیگر اقدامات ایران در چارچوب برجام را مورد تایید قرار داده است.

آژانس از 26 جدی 1394 (روز اجرای برجام) میان ایران و 1+5 شامل نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، راست آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته ای ایران را در چارچوب برجام آغاز کرده است.

با وجود پایبندی ایران به توافق هسته ای و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، جمهوری اسلامی با انتقاد از بدعهدی و کارشکنی های آمریکا در موضوع اجرای برجام معتقد است، این کارشکنی ها سبب شده تا ایران آنگونه که باید از مواهب این توافق بهره مند نشود.

به همین دلیل مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند با اینکه تهران به دنبال رفع رویکردهای منفی در قبال برنامه هسته‌ای است، اما ادامه تهدیدها و تخطی برخی طرف ها بویژه آمریکا در موضوع هسته ای سبب خواهد شد ایران هم برای نشان دادن راه درست به آنان دست به کار ‎شده و مقابله به مثل کند.

در واقع با اجرای برجام از یک نگاه فرصت‌های مناسبی در عرصه‌های مختلف برای ایران ایجاد شده، اما کارشکنی ها و تهدیدهای آمریکا علیه ایران در بخش های مالی، تجاری و سیاسی هنوز تمام نشده و این نشان می دهد که با وجود امضای توافق هسته ای، همچنان تغییری در رویکردهای خصمانه امریکا علیه ایران ایجاد نشده و ادامه این روند، می تواند موفقیت این دستاورد را در هاله ای از ابهام قراردهد.

کلیدواژه