روز جمهوری اسلامی؛ ملت گفتند "آری"
(last modified Fri, 30 Mar 2018 11:20:15 GMT )
حمل 10, 1397 15:50 Asia/Kabul

اولین رای گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط به 12فروردین ، سال 1358 است.  روزی که استقرار نظام جمهوری اسلامی به رای مردم گذاشته شد تا همه بتوانند در مهمترین تصمیم تاریخ ایران سهیم باشند و نظامی مستقر شود که پشتوانه اصلی آن مردم هستند.

98 درصد آری گفتند و این یکی از مهمترین و قدرتمند ترین "آری" در تاریخ ایران محسوب می شود.

امام در قم رای دادند. حضرت آیت الله خمینی (ره) رهبر و معمار انقلاب اسلامی به شدت بر قانون گرایی تاکید داشتند و می فرمودند: هر کس فقط یک بار می تواند رای دهد

به همین علت هم بسیاری از گزارشگران نتوانستند لحظه رای گیری  امام را ثبت کنند و ایشان برای دوباره رای دادن هم راضی نشدند.

احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور دولت موقت پس از پایان روز 12 فروردین 58 این طور گفت: 

امام خمینی ازهمان ابتدا به رفراندوم تعیین نوع حکومت کشور اصرار داشتند.یعنی انقلاب 22 بهمن تنها دلیل استقرار جمهوری اسلامی در ایران نبود و رای مردم این نوع از حکومت را مستقر کرد. در اواخر اسفند 1357 ؛ گروه های سیاسی کشور متوجه شدند که برگزاری رفراندوم الزامی است. 

یاران  و شاگردان امام هم در این فرصت به تبلیغ  و تبیین مفهوم جمهوری ا سلامی پرداختند. همه گروه ها هر دو طرف  فرصت کافی داشتند تا در مورد انتخاب نوع حکومت اظهار نظر و فعالیت کنند. گروه های چپ هم فعالیت خود را داشتند. از آن طرف گروه های همراه با امام از جمله شخصیت های برجسته ای مثل شهید بهشتی، شهید مطهری و ... راجع به جمهوری اسلامی سوالات را پاسخ می دادند و مساله را تببین می کردند.شهید بهشتی: 

پس از روز 22 بهمن سال 1357، دولت موقت با دستور حضرت امام به مهندس بازرگان سپرده شد....آیت الله هاشمی رفسنجانی حکم را در محضر امام برای مردم خواندند: 

اتحاد نیروهای انقلابی پس از این استقرار به شکل قابل قبولی رسید . بسیاری از نهاد های کشور در حال تشکیل بود و رهبری بلامنازع امام خمینی ( ره ) توسط همه گروه های سیاسی پذیرفته شده بود. حالا وقت آن بود که یکی از تاریخی ترین تصمیمات امام اعلام شود. تصمیمی که ایشان از زمان حضور درنوفل نوشاتو؛ از آن حرف زده بودند: 

خیلی ها از اعلام این تصمیم امام تعجب کرده بودند چون فکر می کردند وقتی اکثریت مردم با حضور در راهپیمایی های انقلاب نشان داده اند که موافق استقرار نظام جمهوری اسلامی هستند دیگر چه نیازی به رای گیری وجود دارد؟

نظر امام خمینی معلوم بود و ایشان  بارها گفته بودند که من به جمهوری اسلامی رای می دهم ولی مردم آزادند به حکومت اسلامی آری یا نه بگویند و حکومت مورد نظرشان را خودشان انتخاب کنند. دکتر جواد منصوری کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی: 

روز 10 و 11 فروردین  ، همه شهرهای ایران صندوق های سفید رای را دیدند که آنها را آزادانه به رای گیری دعوت می کردند. روز 12 فروردین 58 یکی از مهمترین روزها در سیر تحولات انقلاب اسلامی ایران برای ثبیت حق رای و اندیشه مردم در نظام اسلامی بوده و نشان می دهد که انتخابات برای جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون چقدرحیاتی است.

انتخابات برای جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون مسئله حیاتی بوده و همیشه هم مردم تصمیم گیر اصلی این صحنه بوده اند. از نظر امام و پس از ایشان حضرت ایت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب رای مردم حق الناس در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.   

رهبر معظم انقلاب اسلامی

بی تردید رفراندوم 12 فروردین در تمامی دنیا بی نظیر است. 

دکتر خاکی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی: 

در سال های بعد هم  تا به امروز و حتی زمانی که کشور درگیر جنگ بود هیچ انتخاباتی به تعویق نیفتاد و همیشه مردم بودند و هستند که دولت ها و شخصیت های مسئول کشور را انتخاب می کنند و این همان معنای مردم سالاری دینی است.