حمل 12, 1397 16:08 Asia/Kabul
  • واکنش های جهانی به جنایت های اسرائیل در غزه

دومین روز تظاهرات «بازگشت بزرگ» در غزه روز گذشته (31 مارس) برگزار شد و نیروهای رژیم اسرائیل بار دیگر با حمله به این تظاهرات حدود 50 نفر را زخمی کردند.

در نخستین روز تظاهرات «بازگشت بزرگ» که روز 30 مارس به مناسبت «روز زمین» در باریکه غزه برگزار شد، 16 فلسطینی شهید و بیش از 1500 نفر نیز زخمی شدند. هدف اصلی از برگزاری این تظاهرات، تاکید بر حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین مادری شان است. ماهیت این تظاهرات مسالمت آمیز است، اما رژیم اشغالگر قدس از گلوله های جنگی علیه معترضان فلسطینی استفاده کرد.

آنچه توسط نیروهای امنیتی و پلیس اسرائیل علیه معترضان فلسطینی انجام شد، مصداق «جنایت جنگی» است زیرا غیرنظامیان بدون اینکه دست به سلاح ببرند، هدف تیراندازی نیروهای نظامی قرار گرفتند، علیه غیرنظامیان از گلوله های جنگی استفاده شده است، 16 نفر شهید و بیش از 1500 نفر در روز نخست و 50 نفر نیز در روز دوم زخمی شدند. در واقع، رژیم صهیونیستی «حمله عامدانه به اهداف غیرنظامی» را مرتکب شد که این موضوع یکی از موارد مهمی است که از عناصر سازنده جنایت جنگی محسوب می شود و در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در عین حال، میان اقدامی که رژیم صهیونیستی انجام داد و تظاهرات مردم فلسطین تناسبی دیده نمی شود، موضوعی که توسط «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز عنوان شد. موگرینی در انتقاد از جنایت انجام شده علیه شهروندان فلسطینی، علت استفاده از گلوله جنگی برای مقابله با تظاهرات کنندگان و «استفاده نامناسب از زور» را مطرح کرد.

«رعایت نشدن انصاف» در مقابل غیرنظامیان نیز یکی دیگر از عناصر سازنده جنایت جنگی را تشکیل می دهد که اصولاً رژیم صهیونیستی با مفهومی به نام «انصاف» بیگانه است. این رژیم نه تنها سرزمین فلسطینی ها را غصب کرده است بلکه اکنون در مقابل تظاهرات مسالمت آمیز مردم فلسطین که خواستار بازگشت آوارگان به سرزمین شان هستند نیز کمترین انصافی به خرج نمی دهد و با گلوله های جنگی حمام خون در باریکه غزه به راه انداخته است. در همین راستا، «اینه ماری اریکسن»، وزیر خارجه نروژ در واکنش به تیراندازی نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌ های بی ‌سلاحی که در راهپیمایی «روز زمین» شرکت کردند، رفتار صهیونیست‌ها را «غیرقابل قبول» خواند. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس، تهاجم نیروهای اسرائیلی علیه فلسطینی ها را «شوکه کننده» و «برنی سندرز»، سناتور ارشد آمریکایی نیز آنرا «تراژیک» نامید.

با وجود اینکه حتی برخی از رهبران غربی صریحاً بر ارتکاب رژیم صهیونیستی به برخی عناصر سازنده جنایت جنگی تاکید دارند، اما شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست کویت جلسه ‌ای فوری در راستای کشتار فلسطینی ‌ها در تظاهرات «بازگشت بزرگ» تشکیل داد، حتی جنایت رژیم اسرائیل را محکوم نیز نکرد. اعتراض‌ های مکرر نماینده آمریکا مانع صدور بیانیه ای در محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی شد. گرچه قرار است اتحادیه عرب درباره جنایت رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه دهد، اما ساختار این اتحادیه و واکاوی فعالیت آن طی سال ها و دهه های اخیر حاکی از این است که برونداد این جلسه نیز صرفاً انفعال خواهد بود و تاثیری بر دفاع از مردم فلسطین نخواهد داشت.

ناکارآمدی نهادهای مهمی نظیر شورای امنیت و اتحادیه عرب درباره جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در کنار واکنش های نسبتاً منطقی شخصیت های سیاسی عربی و غربی گویای این است نهادهای منطقه ای و بین المللی برای اینکه اعتبار خود را از دست ندهند، نیازمند «بازسازی» هستند.