حمل 18, 1397 11:35 Asia/Kabul

افغانستان و پاکستان تاکنون نتوانسته اند اعتماد یکدیگر را جلب و روابط مناسبی باهم برقرار کنند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: افغانستان و پاکستان تاکنون نتوانسته اند اعتماد یکدیگر را جلب و روابط مناسبی باهم برقرار کنند.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری رادیو دری در رابطه با سفر صدراعظم پاکستان و هیات همراه به کابل گفت: ارتباط دو کشور به سفرهای متقابل مقامات محدود می شود و گام های عملی برای بهبود روابط برداشته نشده است زیرا طرح اصولی برای این مساله وجود ندارد بنابراین رفت و آمدهای مقامات دو کشور تاثیر چندانی در بهبود روابط نخواهد داشت.

وی افزود: مشکل طرف افغانستان این است که چگونگی ارتباط با کشورهای دیگر به خوبی در سیاست خارجی اش مشخص نشده و مشکل طرف پاکستان هم این است که نتوانسته اعتماد افغانستان را نسبت به صداقت خود جلب و طرف مقابل را متقاعد کند که حامی گروه های تروریستی که در حال جنگ با حکومت کابل هستند، نمی باشد.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: افغانستان از گذشته ها پاکستان را به حمایت از گروه های مسلح مخالف دولت کابل متهم می کند و پاکستان هم چنین اتهاماتی را به افغانستان وارد می کند. تا زمانی که گام های اساسی در این زمینه ها و ایجاد اعتماد متقابل برداشته نشود صرفاً با سفرهای مقامات، مشکلات بین دو کشور حل نخواهد شد.

فکوری بهشتی عنوان کرد: یک مشکل اساسی بین افغانستان و پاکستان مساله خط دیورند است و تا زمانی که این مشکل حل نشود نه نگرانی افغانستان حل می شود و نه نگرانی پاکستان که این مشکل هم راه هایی برای حل و فصل دارد که یکی از آن ها رجوع به پارلمان های دو کشور، ایجاد کمیسیون های مختلط و مذاکره در رابطه با آن است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: عامل تمام مشکلات افغانستان، پاکستان نیست بلکه مردم افغانستان بیشترین رنج و تلفات را از ناحیه رقابت های قدرت های بزرگ در این کشور متحمل می شوند بنابراین دولت افغانستان باید در سیاست خارجی خود تجدید نظر کند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان، این کشور مشکلات زیادی از قبیل مهاجرت ها و بیجا شدگان داخلی دارد، سیزده میلیون نفر زیر خط فقر هستند و نود درصد مردم روی خط فقر قرار دارند که در شرایط امروز جهان بسیار دشوار و غیر قابل قبول است.

فکوری بهشتی گفت: سیاست داخلی افغانستان هم دچار بحران شده و در حالی که دیگر کشورها به مسایلی مانند روابط بین الملل، احزاب سیاسی و امثال این ها روی آورده اند در افغانستان بار دیگر مسایلی مانند قوم گرایی دنبال می شود و ابتدا باید مشکلات داخلی حل شود تا این کشور در سیاست خارجی خود موفق شود.

وی اضافه کرد: افغانستان منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی زیادی دارد اما توان استخراج و استفاده از آن ها را ندارد و تا زمانی که سیاست های داخلی در عرصه های مختلف به خوبی ایجاد و اجرا نشود سیاست خارجی و برنامه های لازم در این عرصه هم تدوین و اجرا نخواهد شد.

 

کلیدواژه